Wskaźnik CTR – dlaczego jest ważny?
CTR (ang. click through rate), czyli współczynnik klikalności, jest istotny dla każdego, kto chce dotrzeć do potencjalnych odbiorców poprzez internet. Dzięki rozwojowi nowoczesnych technologii wiele firm prowadzi marketing internetowy, angażując w swoje działania profesjonalistów. Tworzenie reklamy lub publikowanie treści na różnych mediach społecznościowych jest coraz bardziej popularne, stąd wiele osób stara się poznać tajniki tych działań, aby polepszać wyniki swojego biznesu. Znajomość wskaźnika nie wymaga zaawansowanych umiejętności – można go łatwo obliczyć. Jakie korzyści z tego płyną?
CTR – o czym informuje?
Współczynnik klikalności to procentowa wartość, która określa, jak wiele osób kliknęło w stworzoną reklamę. Dzięki temu można oszacować liczbę odwiedzin strony docelowej, co jest niezwykle ważne w przypadku firm oferujących zarówno swoje produkty, jak i usługi. Skuteczność działań w internecie można podsumować m.in. poprzez opisywany współczynnik. Jak go otrzymać? Potrzebne są dwie wartości:
- liczba kliknięć reklamy,
- liczba wyświetleń reklamy.
CTR uzyskuje się w wyniku podzielenia liczby kliknięć przez wyświetlenia. Jego wartość jest wyrażona w procentach.
Dlaczego współczynnik klikalności jest ważny?
Wskaźnik CTR informuje o tym, czy reklama jest trafna. W marketingu nie chodzi o to, żeby treść komunikatu dotarła do wszystkich – najważniejsze jest, by odbiorcami stały się osoby, które mogą w przyszłości skorzystać z usług danej firmy. Jest to szczególnie ważne, jeśli promowanie jest płatne na danym portalu (Facebook, Google Ads, Instagram). Trafność reklamy jest dużo ważniejszym predyktorem sukcesu niż to, ile finansów poświęci się na konkretne zabiegi marketingowe. Czy CTR dotyczy tylko i wyłącznie takich treści? Absolutnie nie! Dla wielu internetowych działaczy służy przede wszystkim do badania skuteczności słów kluczowych lub bezpłatnych informacji na danym portalu.
Wysoki CTR – o czym świadczy?
Wysoka wartość współczynnika może świadczyć o tym, że reklama lub informacja trafia do właściwego odbiorcy. Jest to taka osoba, która nie zwleka i po zobaczeniu konkretnego komunikatu chce dowiedzieć się więcej na temat tego, co wzbudza jej zainteresowanie. Tak sukcesywnie zwiększa się liczba kliknięć i wyświetleń na danym portalu. Aby wskaźnik był jak najbardziej rzetelny, należy odpowiednio dobrać słowa kluczowe. Jeśli ten etap marketingu nie jest dopracowany, to wysokość CTR ma niewielkie znaczenie – treść może docierać do osób, które nie są nią zainteresowane i trafiły na linkowaną stronę przypadkiem.
Niski CTR – co może oznaczać?
Skoro wysoki CTR świadczy o dobrze dobranych działaniach marketingowych, to jego niska wartość powinna skłaniać do refleksji i ewentualnych poprawek. Co może powodować obniżenie współczynnika? Istnieje kilka możliwości, które warto wziąć pod lupę:
- słaba widoczność linków w prowadzonych kampaniach,
- źle dobrana stylistyka tekstu (za mała czcionka),
- analiza czasu, który będzie najlepszy na rozpoczęcie reklam w internecie.
Analiza współczynnika CTR – wnioski
Kierowanie uwagi na wartość wskaźnika pomaga określić skuteczność reklam, słów kluczowych oraz publikowanych informacji bezpłatnych. Jeśli okaże się, że któreś z nich nie jest trafne, to można zaplanować odpowiednie poprawki, które wpłyną na lepsze wyniki danej kampanii. Aby zwiększyć CTR, należy zdefiniować grupę docelową – jest to pierwszy krok do skutecznych działań marketingowych w internecie. Żadne komunikaty nie działają tak dobrze, jak te, które są personalizowane pod kątem odbiorców. Kolejnym działaniem, które warto podjąć, by użytkownicy internetu lądowali na oferowanej stronie docelowej, jest stosowanie CTA (ang. call to action). Zwrot dosłownie oznacza „wezwanie do działania” i sprawia, że odbiorca komunikatu nie pozostaje bierny, ale poprzez odpowiednią zachętę podejmuje określone kroki.
Zwiększenie CTR – przydatne triki
Alternatywne sposoby na zwiększenie CTR to:
- zastosowanie odpowiedniego układu wiadomości – najważniejsze informacje powinny znajdować się na samej górze,
- używanie języka korzyści, który motywuje odbiorcę do działania,
- dostosowanie informacji do strefy mobilnej,
- wykorzystywanie personalizacji, aby skutecznie odpowiadać na potrzeby danego konsumenta.
Znajomość wskaźnika CTR pozwala na planowanie skutecznych działań internetowych. Dzięki temu można lepiej monitorować prowadzoną działalność i na bieżąco poprawiać treści, które nie przynoszą zamierzonego rezultatu.
Niebezpieczeństwa, jakie niesie za sobą Internet, mogą wpłynąć bardzo negatywnie na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Każda
Call to action w najprostszym tłumaczeniu oznacza wezwanie do działania. Najczęściej jest to umieszczany na str