Czym jest inbound marketing?

Ilustracja o Rozgłaszaniu firmy i przyciąganiu klientów

Zależy Ci na tym, aby ze swoimi treściami, produktami lub usługami docierać do jak największej liczby osób? Zastanawiasz się, w jaki sposób zyskać grono odbiorców, które będzie zainteresowane współpracą? Dowiedz się, czym jest inbound marketing, na czym on polega oraz w jaki sposób można wykorzystać to narzędzie do promocji własnej działalności.

Inbound marketing – czym jest?

Z ogólnie przyjętej definicji inbound marketing traktowany jest jako wszelkiego rodzaju działania mające na celu wyróżnienie się spośród konkurencji i przyciągnięcie uwagi odbiorców, tak aby ze względu na ciekawość i zainteresowanie, byli oni skłonni do nawiązania określonej formy współpracy. Wszystkie dostępne materiały promocyjne powinny znaleźć się dokładnie w tej przestrzeni, w której odbiorca ich szuka. Najbardziej charakteryzują się tym, że komunikaty są wyszukiwane przez klientów. Promocja nie polega więc na inicjacji rozmów, a samodzielnych odnajdywaniu publikowanych materiałów.

Inbound marketing zazwyczaj kojarzony jest z przestrzenią internetową. Świat online jest na tyle elastyczny, że umożliwia dotarcie do sporej liczby osób przy wykorzystaniu możliwie jak najmniej energii, finansów i czasu. Należy pamiętać, że przyciągnięcie uwagi internautów może być jednak w dzisiejszych czasach dość problematyczne. Ze względu na ogrom dostępnych treści, marketing powinien być przygotowany tak, aby jak najlepiej trafić do danej osoby. Przy jego tworzeniu warto kierować się kilkoma zasadami. Najlepiej, jeśli przygotowane treści są:

  • autentyczne,
  • oryginalne,
  • kreatywne,
  • wyróżniające się na tle innych,
  • przyciągające uwagę,
  • konkretne,
  • ciekawe,
  • wyczerpujące dla potencjalnego klienta.

Jak działa inbound marketing?

Inbound marketing w firmie należy rozpocząć przede wszystkim od odpowiednio przygotowanego planu. Ważne, aby w procesie tworzenia brali udział specjaliści, którzy znają się na rzeczy. Różne agencje marketingowe proponują usługę związaną nie tylko z przygotowywaniem treści, ale także aktywnym towarzyszeniem przy ich wymyślaniu. Najważniejszym elementem inbound marketingu jest bowiem maksymalnie wysoka jakość. Wszystkie przygotowywane treści czy materiały powinny wyróżniać się na tle pozostałych.

W trakcie opracowywania planu należy uwzględnić, które kanały promocyjne będą sprawdzały się najlepiej w przypadku danej firmy. Przy doborze priorytetem powinny być cechy charakterystyczne grupy odbiorców, do jakiej chce się trafić. Celem jest bowiem zainteresowanie użytkownika ofertą na tyle, aby chciał on wejść w interakcje, najlepiej kończącą się zakupem.

Niekiedy poza opracowaniem planu, doborem przestrzeni inbound marketingu, konieczne jest włączenie specjalistycznych narzędzi umożliwiających tego rodzaju formę promocji działań. Bardzo często właściciele firm korzystają z aplikacji, które sprawiają, że marketing staje się zautomatyzowany, co znacznie ułatwia pracę. Najczęściej są to narzędzia umożliwiające automatyczne:

  • wysyłanie newsletterów,
  • kontaktowanie się z klientami,
  • publikowanie postów na social mediach.

Inbound marketing – jak stworzyć?

Tak jak wspomniano wcześniej, najważniejszym elementem inbound marketingu jest opracowanie planu. Ten powinien uwzględniać przede wszystkim:

  • grupę docelową kampanii,
  • narzędzia, umożliwiające docieranie do potencjalnego grona odbiorców,
  • przestrzenie, w jakich publikowane będą przygotowywane treści,
  • cel,
  • czas trwania inbound marketingu.

Warto opracować całą strategię, a następnie ją zapisać, tak aby ponawiane promocje mogły być stale ulepszane. Najczęściej inbound marketing opracowywany jest tak, aby możliwe było docieranie do potencjalnych klientów poprzez:

  • newslettery,
  • poradniki,
  • social media,
  • wyszukiwarki Google,
  • strony www,
  • kursy,
  • webinary.

Jak więc wynika marketing wychodzący z zewnątrz, jest dość obszernym tematem. Na samym początku warto go zawęzić, z czasem rozszerzając go o inne dodatkowe przestrzenie działań.

W każdym z działań inbound marketingu trzeba jednak pamiętać, że celem jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy w obszarze, który go interesuje. Warto więc uwzględnić w trakcie przygotowywania promocji działania z obszaru SEO. Jest to podstawa, na której można następnie budować kolejne strategie marketingowe.

Inbound marketing – czy warto?

Z inbound marketingu korzystają przede wszystkim te osoby, które chcą trafić do większej liczby osób. Zazwyczaj celem jest zysk finansowy, który możliwy jest poprzez sprzedaż produktów czy usług. Niekiedy tego rodzaju forma promocji pozwala na poszerzenie tzw. sieci odbiorców, co z kolei przeradza się w zwiększenie popularności marki.

Wszystkie działania inbound marketingu, niezależnie od tego, jaki mają cel, są traktowane jako inwestycja w rozwój biznesu. Pozwalają one na skuteczne docieranie do określonej grupy odbiorców, a co więcej nie angażują zbyt wiele energii i czasu.

Mogą Ci się także spodobać:
Personalizacja w marketingu – jak dane odbiorców mogą pomóc w dostosowywaniu komunikatów reklamowych?

Personalizacja w marketingu to kluczowy element skutecznych strategii reklamowych w erze cyfrowej. Dostępne dane odbiorców,

Ilustracja osoby ustawiającej sekcje na stronie internetowej na różnych urządzeniach
Responsywna strona internetowa – co to jest?

Zastanawiasz się, co oznacza skrót RWD, jednak nawet jego rozwinięcie – responsywna strona www – nic Tobie nie mówi? Jest