UX writing – czym jest i jak go wykorzystywać?

Projektowanie strony internetowej na laptopie

Temat UX writingu przez długi czas był nieznany i pomijany w dyskusjach o marketingu. Obecnie zyskuje na popularności, jednak nadal nie jest tak powszechny, jak inne dziedziny związane z pisaniem treści reklamowych. User-experience writing jest świetnym sposobem na komunikację z użytkownikami strony internetowej danej firmy. Dostosowanie contentu do zasad tej techniki znacznie usprawnia przekazywanie ważnych informacji. Co więcej, ułatwia też przyswajanie zamieszczanych na stronie treści, co wpływa na pozytywne doświadczenia użytkowników. Dlatego warto sprawdzić, czym dokładnie jest UX writing oraz w jaki sposób można go wykorzystać.

UX writing – co to jest?

User-experience writing oznacza zamieszczanie na stronie internetowe contentu, który nastawiony jest na przyjemne doświadczenie użytkownika. Treści muszą być jak najbardziej użyteczne, aby umożliwiały odbiorcy bezproblemowe poruszanie się po serwisie czy aplikacji. Zrealizowanie celu, czyli odnalezienie informacji lub zakup produktów czy usług, nie mogą być skomplikowane. W przeciwnym razie użytkownik szybko się zniechęci i na pewno nie zostanie z firmą na dłużej.

Treści tworzone w ramach UX writingu ułatwiają odbiorcy zrozumienie komunikatu znajdującego się na stronie czy w aplikacji. Dlatego oprócz samej zawartości duże znaczenie ma jej wizualne przedstawienie. Przyjemny dla oka content sprawia, że użytkownik po prostu ma ochotę dowiedzieć się więcej o produktach i firmie.

Jak ważny jest UX writing?

To, że UX writing staje się coraz popularniejszy, nie jest przypadkiem. Jego zastosowanie na stronie internetowej firmy w wielu przypadkach przynosi bardzo pozytywne rezultaty. Rozwój marketingu spowodował, że aplikacje i serwisy stają się coraz bardziej skomplikowane dla niedoświadczonych użytkowników. Dlatego konieczna jest osoba, która zadba o intuicyjność i czytelność przedstawianych treści. To zadanie spełnia właśnie UX writer.

Copywriter i UX writer – czym się zajmują?

Copywriter w większości przypadków kojarzony jest z pisaniem tekstów takich jak slogany reklamowe, opisy produktów w sklepach internetowych czy też różne artykuły blogowe. UX writer również zajmuje się pisaniem treści, ale są to przede wszystkim teksty wspierające użytkownika podczas poruszania się po stronie lub aplikacji. Podstawową różnicą pomiędzy copywriterem a UX writerem jest więc charakter tworzonego contentu.

Copywriting to dziedzina, w której więcej uwagi poświęca się perswazji. Teksty mają głównie jeden cel, którym jest sprzedaż produktów lub usług. UX writing ma za zadanie przekazać informacje w czytelny sposób. Dlatego w tym obszarze liczy się też graficzne przedstawienie tekstu oraz wygoda czytania contentu na ekranie. W praktyce bardzo często zdarza się tak, że osoba odpowiedzialna za teksty reklamowe uczy się zasad UX writingu i zaczyna pełnić obie funkcje.

Mogą Ci się także spodobać:
Ilustracja człowieka otwierającego mózg kluczem do neuromarketingu
Czym jest neuromarketing?

Marketing to coraz popularniejszy obszar działania, który umożliwia poszerzanie grupy klientów i zachęcanie ich do 

Wykorzystanie mapy ciepła na stronie internetowej, układanie bloków
Mapa ciepła – jak wykorzystać ją w marketingu?

Aby strona internetowa generowała ruch i pozyskiwała konwersje, powinna spełniać podstawowe potrzeby użytkowników.Najważniejsze