Trendwatching – jak go wykorzystać w marketingu swojej firmy?

Osoby spędzające czas przy znaku #

Obecnie projektowanie nowych produktów i usÅ‚ug opiera siÄ™ coraz bardziej na analizie i prognozowaniu trendów. Trendwatching to sposób na prowadzenie biznesu w zgodzie ze zmieniajÄ…cym siÄ™ Å›wiatem. Atrakcyjna oferta musi być aktualizowana na podstawie systematycznych badaÅ„ rynku. Gromadzenie informacji na temat możliwych kierunków rozwoju pozwala zaplanować kolejne kroki w dziaÅ‚alnoÅ›ci firmy. Nie wszyscy jednak wiedzÄ…, w jaki sposób wdrożyć efekty badaÅ„ i analiz w funkcjonowanie przedsiÄ™biorstwa. Sprawdź dobrÄ… metodÄ™, która pozwoli to usystematyzować.

Trendy – rodzaje

Trendami okreÅ›la siÄ™ przewidywane kierunki rozwoju, które mogÄ… mieć znaczny i dÅ‚ugotrwaÅ‚y wpÅ‚yw na zmiany w firmie. DotyczÄ… one różnych dziedzin, dlatego dobrze jest wprowadzić podziaÅ‚, który uÅ‚atwi przygotowanie odpowiednich rozwiÄ…zaÅ„. Osoby odpowiedzialne za marketing muszÄ… nadążać ciÄ…gle za zmianami w:

  • obszarach, w których powstajÄ… trendy np. spoÅ‚eczne, technologiczne, polityczne, ekologiczne czy ekonomiczne,
  • czasie, w jakim trend siÄ™ rozwija; niektóre obecne sÄ… przez rok, a inne nawet przez kilkadziesiÄ…t lat.

Tempo wprowadzania kolejnych innowacji na rynek jest coraz szybsze. Nowe przedmioty wchodzÄ… do codziennego użytku praktycznie z dnia na dzieÅ„ i nic nie wskazuje na to, aby miaÅ‚o siÄ™ to zmienić. Rozwój dotyczy wszystkich dziedzin życia. RozsÄ…dne podejÅ›cie do Å¼ywienia przyniosÅ‚o restrukturyzacjÄ™ przemysÅ‚u, turystyki, a także samej gastronomii. Jedna myÅ›l zaczęła wpÅ‚ywać na kolejne osoby w bardzo krótkim czasie. Dlatego we współczesnym marketingu bardzo istotnym elementem jest wiedza o tym, jak pracować z trendami.

Kreacja, analiza i prognozowanie trendów

OczywiÅ›cie wybieranie kierunku rozwoju bez zebrania koniecznych informacji może przynieść efekty odwrotne do zamierzonych. Dlatego istotne jest, aby pracować z trendami i wdrażać je po przeprowadzeniu odpowiednich badaÅ„ rynku. Najskuteczniejsze jest poÅ‚Ä…czenie zebranych analiz z kilku obszarów:

  • big data (danych iloÅ›ciowych),
  • thick data (danych jakoÅ›ciowych),
  • wide data (trendów).

Aby nadążać za ciÄ…gle zmieniajÄ…cym siÄ™ najlepszym kierunkiem rozwoju, nie trzeba ciÄ…gle przeprowadzać nowych badaÅ„. Wystarczy zebrać dostÄ™pne już dane i na podstawie raportów wykonanych przez specjalistów dokonać analizy. Warto wiÄ™c gromadzić dane, aby później mieć gÅ‚Ä™bokie źródÅ‚o informacji. W ten sposób można też przewidzieć, jakie powinny być kolejne kroki na Å›cieżce rozwoju firmy. Takimi predykcjami zajmujÄ… siÄ™ specjalne firmy i instytuty, które wkÅ‚adajÄ… ogrom pracy w badania trendów.

Trendwatching – jak pracować z trendami i wdrażać innowacje?

Praca z trendami opiera siÄ™ na zbieraniu informacji i wykorzystywaniu ich w celu wdrożenia innowacji. Analiza najnowszych kierunków w rozwoju firmy najczęściej przeprowadzana jest na podstawie danych dostÄ™pnych w Internecie. Różne strony i portale spoÅ‚ecznoÅ›ciowe takie jak Instagram i Facebook to ÅºródÅ‚a wielu modnych ruchów i idei. Zapisanie ich w jednym miejscu pozwala podzielić je na konkretne obszary:

  • trendy spoÅ‚eczne – przeludnienie, problemy Instagrama, Facebooka i innych social mediów, ujemny przyrost naturalny, migracja ludnoÅ›ci,
  • trendy polityczne – konflikty zbrojne, populizm, Brexit,
  • trendy ekonomiczne – szybko powstajÄ…ce i znikajÄ…ce zawody, etyczność, ekonomia internetowa,
  • trendy technologiczne – sztuczna inteligencja, digitalizacja, kryptowaluty i NFT,
  • trendy ekologiczne – nowe źródÅ‚a energii, zarzÄ…dzanie Å›mieciami i plastikiem, zanieczyszczenie powietrza.

Każdy z kierunków powinien zostać poddany ocenie. Pod uwagÄ™ należy wziąć czas wystÄ…pienia danego trendu, prawdopodobieÅ„stwo rozwoju oraz jego możliwy wpÅ‚yw na przedsiÄ™biorstwo. Ważnym etapem trendwatchingu jest kategoryzacja. Priorytet powinny mieć te, które majÄ… najwiÄ™ksze szanse na zaistnienie i pozytywny wpÅ‚yw na firmÄ™. NastÄ™pnie można zastanowić siÄ™ nad znaczeniem trendów przy sprzedaży produktów i usÅ‚ug.

Trendy w marketingu – jak dziaÅ‚ać?

Wiedza o trendach daje bardzo ważne wskazówki na temat dziaÅ‚aÅ„ handlowo-marketingowych. Pokazuje pewien schemat dziaÅ‚ania, które polega na byciu otwartym na zmiany. Ciekawość otaczajÄ…cego Å›wiata, kreatywność i wyczulenie na ciekawe innowacje to postawy bardzo pomocne w rozwijaniu swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci. Warto wiÄ™c interesować siÄ™ różnymi dziedzinami życia, Å›ledzić procesy spoÅ‚eczne, ekonomiczne i technologiczne. BÄ™dÄ…c Å›wiadomym tego, co dzieje siÄ™ na Å›wiecie, można w atrakcyjny sposób zaprezentować produkty lub usÅ‚ugi.

Mogą Ci się także spodobać:
ZarzÄ…dzanie lojalnoÅ›ciÄ… klienta – jakie narzÄ™dzia i metody stosować, aby klient wracaÅ‚?

Pozyskanie nowych klientów to jedno, ale utrzymanie ich na dÅ‚uższÄ… metÄ™ to zadanie równie istotne. Dowiedz siÄ™, j

wyłożony plan marketingowy
Marketing 360 – co to takiego?

Obecnie wszyscy znajÄ… podstawowe zaÅ‚ożenia reklamy. WÅ‚aÅ›ciciele różnych przedsiÄ™biorstw muszÄ… interesować siÄ™ tym, jak wypromowaÄ