Trendwatching – jak go wykorzystać w marketingu swojej firmy?
Obecnie projektowanie nowych produktów i usług opiera się coraz bardziej na analizie i prognozowaniu trendów. Trendwatching to sposób na prowadzenie biznesu w zgodzie ze zmieniającym się światem. Atrakcyjna oferta musi być aktualizowana na podstawie systematycznych badań rynku. Gromadzenie informacji na temat możliwych kierunków rozwoju pozwala zaplanować kolejne kroki w działalności firmy. Nie wszyscy jednak wiedzą, w jaki sposób wdrożyć efekty badań i analiz w funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Sprawdź dobrą metodę, która pozwoli to usystematyzować.
Trendy – rodzaje
Trendami określa się przewidywane kierunki rozwoju, które mogą mieć znaczny i długotrwały wpływ na zmiany w firmie. Dotyczą one różnych dziedzin, dlatego dobrze jest wprowadzić podział, który ułatwi przygotowanie odpowiednich rozwiązań. Osoby odpowiedzialne za marketing muszą nadążać ciągle za zmianami w:
- obszarach, w których powstają trendy np. społeczne, technologiczne, polityczne, ekologiczne czy ekonomiczne,
- czasie, w jakim trend się rozwija; niektóre obecne są przez rok, a inne nawet przez kilkadziesiąt lat.
Tempo wprowadzania kolejnych innowacji na rynek jest coraz szybsze. Nowe przedmioty wchodzą do codziennego użytku praktycznie z dnia na dzień i nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić. Rozwój dotyczy wszystkich dziedzin życia. Rozsądne podejście do żywienia przyniosło restrukturyzację przemysłu, turystyki, a także samej gastronomii. Jedna myśl zaczęła wpływać na kolejne osoby w bardzo krótkim czasie. Dlatego we współczesnym marketingu bardzo istotnym elementem jest wiedza o tym, jak pracować z trendami.
Kreacja, analiza i prognozowanie trendów
Oczywiście wybieranie kierunku rozwoju bez zebrania koniecznych informacji może przynieść efekty odwrotne do zamierzonych. Dlatego istotne jest, aby pracować z trendami i wdrażać je po przeprowadzeniu odpowiednich badań rynku. Najskuteczniejsze jest połączenie zebranych analiz z kilku obszarów:
- big data (danych ilościowych),
- thick data (danych jakościowych),
- wide data (trendów).
Aby nadążać za ciągle zmieniającym się najlepszym kierunkiem rozwoju, nie trzeba ciągle przeprowadzać nowych badań. Wystarczy zebrać dostępne już dane i na podstawie raportów wykonanych przez specjalistów dokonać analizy. Warto więc gromadzić dane, aby później mieć głębokie źródło informacji. W ten sposób można też przewidzieć, jakie powinny być kolejne kroki na ścieżce rozwoju firmy. Takimi predykcjami zajmują się specjalne firmy i instytuty, które wkładają ogrom pracy w badania trendów.
Trendwatching – jak pracować z trendami i wdrażać innowacje?
Praca z trendami opiera się na zbieraniu informacji i wykorzystywaniu ich w celu wdrożenia innowacji. Analiza najnowszych kierunków w rozwoju firmy najczęściej przeprowadzana jest na podstawie danych dostępnych w Internecie. Różne strony i portale społecznościowe takie jak Instagram i Facebook to źródła wielu modnych ruchów i idei. Zapisanie ich w jednym miejscu pozwala podzielić je na konkretne obszary:
- trendy społeczne – przeludnienie, problemy Instagrama, Facebooka i innych social mediów, ujemny przyrost naturalny, migracja ludności,
- trendy polityczne – konflikty zbrojne, populizm, Brexit,
- trendy ekonomiczne – szybko powstające i znikające zawody, etyczność, ekonomia internetowa,
- trendy technologiczne – sztuczna inteligencja, digitalizacja, kryptowaluty i NFT,
- trendy ekologiczne – nowe źródła energii, zarządzanie śmieciami i plastikiem, zanieczyszczenie powietrza.
Każdy z kierunków powinien zostać poddany ocenie. Pod uwagę należy wziąć czas wystąpienia danego trendu, prawdopodobieństwo rozwoju oraz jego możliwy wpływ na przedsiębiorstwo. Ważnym etapem trendwatchingu jest kategoryzacja. Priorytet powinny mieć te, które mają największe szanse na zaistnienie i pozytywny wpływ na firmę. Następnie można zastanowić się nad znaczeniem trendów przy sprzedaży produktów i usług.
Trendy w marketingu – jak działać?
Wiedza o trendach daje bardzo ważne wskazówki na temat działań handlowo-marketingowych. Pokazuje pewien schemat działania, które polega na byciu otwartym na zmiany. Ciekawość otaczającego świata, kreatywność i wyczulenie na ciekawe innowacje to postawy bardzo pomocne w rozwijaniu swojej działalności. Warto więc interesować się różnymi dziedzinami życia, śledzić procesy społeczne, ekonomiczne i technologiczne. Będąc świadomym tego, co dzieje się na świecie, można w atrakcyjny sposób zaprezentować produkty lub usługi.
Pozyskanie nowych klientów to jedno, ale utrzymanie ich na dłuższą metę to zadanie równie istotne. Dowiedz się, j
Obecnie wszyscy znajÄ… podstawowe zaÅ‚ożenia reklamy. WÅ‚aÅ›ciciele różnych przedsiÄ™biorstw muszÄ… interesować siÄ™ tym, jak wypromowaÄ