Social selling — czym jest i jak go wprowadzić?

Kobieta kupuje przedmioty na promocji

Media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe cieszÄ… siÄ™ caÅ‚y czas rosnÄ…cÄ… popularnoÅ›ciÄ…. Z tego powodu potencjaÅ‚ sprzedażowy na tego typu portalach jest ogromny. Social selling to strategia marketingowa wykorzystujÄ…ca interakcje z użytkownikami, którzy należą do grupy docelowej. Warto wiedzieć, że sama obecność marki w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych nie jest jeszcze social sellingiem. Ważne sÄ… tutaj przede wszystkim dziaÅ‚ania podejmowane przez firmÄ™. Znaczenie ma sposób budowania wizerunku i styl komunikacji z potencjalnymi klientami.

Co to jest social selling?

Social selling polega na znajdowaniu nowych klientów, budowaniu relacji i osiÄ…ganiu celów sprzedażowych poprzez media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe. Technika sprzedażowa tego rodzaju w dużym stopniu usprawnia proces poszukiwania nowych klientów. Nie jest natarczywa w stosunku do odbiorcy, dlatego umożliwia utrzymanie relacji, w której panuje zaufanie miÄ™dzy markÄ… a konsumentem.

SwojÄ… popularność social selling zawdziÄ™cza temu, że coraz wiÄ™cej osób podejmuje decyzje zakupowe na podstawie opinii spoÅ‚ecznoÅ›ci internetowej. Informacje znalezione w serwisach typu Facebook, Instagram, LinkedIn dziaÅ‚ajÄ… jak rekomendacje znajomych. Dlatego dbanie o doÅ›wiadczenie klienta w tej cyfrowej podróży ma ogromne znaczenie w kontekÅ›cie promowania marki.

Jak sprzedawać poprzez media społecznościowe?

Budowanie zaufania klienta nie należy do najÅ‚atwiejszych zadaÅ„. Dlatego warto mieć na uwadze, że social selling jest procesem, który nie dzieje siÄ™ z dnia na dzieÅ„. Aby efektywnie prowadzić dziaÅ‚ania w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, należy przede wszystkim stworzyć spójnÄ… strategiÄ™ i trzymać siÄ™ wyznaczonych celów. Duże znaczenie ma nawet poczÄ…tkowa organizacja profilu. Ograniczenie widocznoÅ›ci niektórych szczegółów dla osób niezalogowanych może zachÄ™cić nowe osoby do odwiedzenia spoÅ‚ecznoÅ›ci. JeÅ›li ukryty kontent bÄ™dzie interesujÄ…cy, to zostanÄ… na dÅ‚użej.

Jak dbać o wizerunek marki w social media?

Zaufanie klientów można zdobyć bardzo szybko, jeÅ›li zbuduje siÄ™ profesjonalny wizerunek marki w sieci. Jest to jednym z głównych celów każdej kampanii marketingowej w ramach social sellingu. Duże znaczenie bÄ™dÄ… tu miaÅ‚y takie czynniki jak:

  • adekwatny jÄ™zyk komunikacji,
  • spójna identyfikacja wizualna,
  • wartoÅ›ciowy i oryginalny kontent,
  • regularna publikacja treÅ›ci.

Wszystkie elementy skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ na wizerunek przedsiÄ™biorstwa powinny jasno przedstawiać najważniejsze wartoÅ›ci i cele firmy. W ten sposób spotkanie potencjalnego klienta z markÄ… wzbudzi w nim pozytywne uczucia, co jest kluczem do zbudowania zaangażowanej spoÅ‚ecznoÅ›ci. Warto skupić siÄ™ na konkretnej grupie docelowej, gdyż przekaz bÄ™dzie wtedy bardziej spersonalizowany. Próba dotarcia do każdego może okazać siÄ™ znacznie mniej skuteczna.

Jakie znaczenie ma interakcja z klientami?

Social selling opiera siÄ™ na różnego typu interakcjach ze zbudowanÄ… spoÅ‚ecznoÅ›ciÄ…, ale także z osobami, które mogÄ… być zainteresowane dołączeniem do obecnego grona. W komunikacji priorytetami marki powinny być transparentność i wykazywanie chÄ™ci do wchodzenia w dyskusje i rozmowy. Szybkie odpowiadanie na pytania i rozwiÄ…zywanie problemów sprawiÄ…, że w oczach klientów ludzie stojÄ…cy za znakiem firmy stanÄ… siÄ™ godni zaufania. Jest to nieoceniony walor, który przyciÄ…gnie wielu nowych odbiorców.

Oprócz bycia pomocnym warto wypowiadać siÄ™ też na branżowe tematy. Poruszanie kluczowych kwestii z danej dziedziny pozwoli stworzyć wizerunek eksperta. Wyróżni to przedsiÄ™biorstwo na tle konkurencji. W tym celu najlepiej zaÅ‚ożyć firmowego bloga, na którym klienci bÄ™dÄ… mogli znaleźć wyczerpujÄ…ce odpowiedzi na najbardziej nurtujÄ…ce pytania. Ta część social sellingu wymaga jednak zaangażowania ekspertów od content marketingu i copywritingu.

Jak zmierzyć social selling index?

Jednym z ważniejszych elementów w każdej kampanii marketingowej jest analiza wyników, która pozwala dostosować dziaÅ‚ania w taki sposób, aby przynosiÅ‚y coraz lepsze rezultaty. Social selling index to miernik, który pokazuje, jak dany algorytm konkretnego serwisu spoÅ‚ecznoÅ›ciowego ocenia markÄ™ na tle innych, podobnych profili. Takie narzÄ™dzia sÄ… wbudowane w niektóre portale, dziÄ™ki czemu nie ma trudnoÅ›ci z ocenÄ… efektywnoÅ›ci podejmowanych dziaÅ‚aÅ„. Niestety nie wszystkie serwisy sÄ… tak Å‚atwe w obsÅ‚udze. Czasami trzeba przeprowadzić analizÄ™ na podstawie czterech najważniejszych czynników, czyli:

  • rozwoju marki osobistej,
  • liczby połączeÅ„ z innymi ekspertami,
  • zaangażowania w interakcje z użytkownikami,
  • budowania relacji ze spoÅ‚ecznoÅ›ciÄ….

Social selling — czy warto?

Niektóre firmy nadal pozostajÄ… nastawione sceptycznie do profesjonalnych dziaÅ‚aÅ„ w zakresie social sellingu. Jest to spowodowane tym, że prowadzenie profilu na serwisach takich jak Facebook, Instagram czy LinkedIn wydaje siÄ™ bardzo proste. Kampania zaplanowana przez specjalistów może jednak przynieść znacznie lepsze efekty. Publikowanie odpowiednich treÅ›ci zagwarantuje pozyskanie nowych klientów, którzy w innym wypadku nie zainteresowaliby siÄ™ ofertÄ…. W ten sposób można szybko zbudować spoÅ‚eczność wokół marki i tym samym zwiÄ™kszyć jej rozpoznawalność. Social selling zmniejsza wiÄ™c dystans pomiÄ™dzy firmÄ… i jej klientami oraz sprawia, że dane przedsiÄ™biorstwo jest postrzegane jako ekspert w swojej dziedzinie.

Mogą Ci się także spodobać:
Plan budowania marki na kartce papieru
Czym jest tożsamość marki?

Tożsamość marki jest pojÄ™ciem bardzo czÄ™sto mylonym z wizerunkiem. Warto wiÄ™c mieć na uwadze, że nazwy te n

wyłożony plan marketingowy
Marketing 360 – co to takiego?

Obecnie wszyscy znajÄ… podstawowe zaÅ‚ożenia reklamy. WÅ‚aÅ›ciciele różnych przedsiÄ™biorstw muszÄ… interesować siÄ™ tym, jak wypromowaÄ