Social selling — czym jest i jak go wprowadzić?
Media społecznościowe cieszą się cały czas rosnącą popularnością. Z tego powodu potencjał sprzedażowy na tego typu portalach jest ogromny. Social selling to strategia marketingowa wykorzystująca interakcje z użytkownikami, którzy należą do grupy docelowej. Warto wiedzieć, że sama obecność marki w mediach społecznościowych nie jest jeszcze social sellingiem. Ważne są tutaj przede wszystkim działania podejmowane przez firmę. Znaczenie ma sposób budowania wizerunku i styl komunikacji z potencjalnymi klientami.
Co to jest social selling?
Social selling polega na znajdowaniu nowych klientów, budowaniu relacji i osiąganiu celów sprzedażowych poprzez media społecznościowe. Technika sprzedażowa tego rodzaju w dużym stopniu usprawnia proces poszukiwania nowych klientów. Nie jest natarczywa w stosunku do odbiorcy, dlatego umożliwia utrzymanie relacji, w której panuje zaufanie między marką a konsumentem.
Swoją popularność social selling zawdzięcza temu, że coraz więcej osób podejmuje decyzje zakupowe na podstawie opinii społeczności internetowej. Informacje znalezione w serwisach typu Facebook, Instagram, LinkedIn działają jak rekomendacje znajomych. Dlatego dbanie o doświadczenie klienta w tej cyfrowej podróży ma ogromne znaczenie w kontekście promowania marki.
Jak sprzedawać poprzez media społecznościowe?
Budowanie zaufania klienta nie należy do najłatwiejszych zadań. Dlatego warto mieć na uwadze, że social selling jest procesem, który nie dzieje się z dnia na dzień. Aby efektywnie prowadzić działania w mediach społecznościowych, należy przede wszystkim stworzyć spójną strategię i trzymać się wyznaczonych celów. Duże znaczenie ma nawet początkowa organizacja profilu. Ograniczenie widoczności niektórych szczegółów dla osób niezalogowanych może zachęcić nowe osoby do odwiedzenia społeczności. Jeśli ukryty kontent będzie interesujący, to zostaną na dłużej.
Jak dbać o wizerunek marki w social media?
Zaufanie klientów można zdobyć bardzo szybko, jeśli zbuduje się profesjonalny wizerunek marki w sieci. Jest to jednym z głównych celów każdej kampanii marketingowej w ramach social sellingu. Duże znaczenie będą tu miały takie czynniki jak:
- adekwatny język komunikacji,
- spójna identyfikacja wizualna,
- wartościowy i oryginalny kontent,
- regularna publikacja treści.
Wszystkie elementy składające się na wizerunek przedsiębiorstwa powinny jasno przedstawiać najważniejsze wartości i cele firmy. W ten sposób spotkanie potencjalnego klienta z marką wzbudzi w nim pozytywne uczucia, co jest kluczem do zbudowania zaangażowanej społeczności. Warto skupić się na konkretnej grupie docelowej, gdyż przekaz będzie wtedy bardziej spersonalizowany. Próba dotarcia do każdego może okazać się znacznie mniej skuteczna.
Jakie znaczenie ma interakcja z klientami?
Social selling opiera się na różnego typu interakcjach ze zbudowaną społecznością, ale także z osobami, które mogą być zainteresowane dołączeniem do obecnego grona. W komunikacji priorytetami marki powinny być transparentność i wykazywanie chęci do wchodzenia w dyskusje i rozmowy. Szybkie odpowiadanie na pytania i rozwiązywanie problemów sprawią, że w oczach klientów ludzie stojący za znakiem firmy staną się godni zaufania. Jest to nieoceniony walor, który przyciągnie wielu nowych odbiorców.
Oprócz bycia pomocnym warto wypowiadać się też na branżowe tematy. Poruszanie kluczowych kwestii z danej dziedziny pozwoli stworzyć wizerunek eksperta. Wyróżni to przedsiębiorstwo na tle konkurencji. W tym celu najlepiej założyć firmowego bloga, na którym klienci będą mogli znaleźć wyczerpujące odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania. Ta część social sellingu wymaga jednak zaangażowania ekspertów od content marketingu i copywritingu.
Jak zmierzyć social selling index?
Jednym z ważniejszych elementów w każdej kampanii marketingowej jest analiza wyników, która pozwala dostosować działania w taki sposób, aby przynosiły coraz lepsze rezultaty. Social selling index to miernik, który pokazuje, jak dany algorytm konkretnego serwisu społecznościowego ocenia markę na tle innych, podobnych profili. Takie narzędzia są wbudowane w niektóre portale, dzięki czemu nie ma trudności z oceną efektywności podejmowanych działań. Niestety nie wszystkie serwisy są tak łatwe w obsłudze. Czasami trzeba przeprowadzić analizę na podstawie czterech najważniejszych czynników, czyli:
- rozwoju marki osobistej,
- liczby połączeń z innymi ekspertami,
- zaangażowania w interakcje z użytkownikami,
- budowania relacji ze społecznością.
Social selling — czy warto?
Niektóre firmy nadal pozostają nastawione sceptycznie do profesjonalnych działań w zakresie social sellingu. Jest to spowodowane tym, że prowadzenie profilu na serwisach takich jak Facebook, Instagram czy LinkedIn wydaje się bardzo proste. Kampania zaplanowana przez specjalistów może jednak przynieść znacznie lepsze efekty. Publikowanie odpowiednich treści zagwarantuje pozyskanie nowych klientów, którzy w innym wypadku nie zainteresowaliby się ofertą. W ten sposób można szybko zbudować społeczność wokół marki i tym samym zwiększyć jej rozpoznawalność. Social selling zmniejsza więc dystans pomiędzy firmą i jej klientami oraz sprawia, że dane przedsiębiorstwo jest postrzegane jako ekspert w swojej dziedzinie.
Współcześnie stały i szybki dostęp do informacji jest już wymogiem, a nie możliwością. Klienci potrzebują dopa
Obecnie dostęp do sieci ma już praktycznie każda firma i większość odbiorców. Z tego powodu reklama online zapewn