Nawigacja na stronie internetowej – jakie ma znaczenie?

Ilustracja dwóch ludzi układających stronę internetową

Tworzenie stron internetowych to coraz popularniejsze rozwiązanie przynoszące ogromne zyski wielu przedsiębiorcom. Głównym zadaniem witryny online jest zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu, a także ułatwienie producentom kontaktu z konsumentami. Bardzo przydatna w tym może być dobrze stworzona nawigacja na stronie internetowej. Dowiedz się, czym to jest i jakie ma znaczenie w kontekście przekazu ofert i treści firmowych.

Czym jest nawigacja strony internetowej?

Nawigacja strony internetowej to czynnik, który jest jednym z najważniejszych elementów budowania marki w internecie. Odpowiada on bowiem za wewnętrzną strukturą linków oraz poszczególne połączenia pomiędzy wszystkimi podstronami witryny. Dobrze stworzone „menu” pozwala przeprowadzać użytkownika kolejno przez poszczególne części zbudowanej strony internetowej tak, aby było to dla niego jak najbardziej intuicyjne, a zarazem pomocne. Dzięki takiej nawigacji każdy potencjalny klient ma możliwość szybkiego znalezienia usług lub produktów, których szuka, co zwiększa zarówno jego zadowolenie, jak i zyski danej firmy. Prawidłowo zaprojektowana i zbudowana struktura linków sprawia, że użytkownik może poruszać się po witrynie w sposób, który ułatwia mu wyszukiwanie. Co więcej, jest to również przydatne dla robotów Google, których zadaniem jest prześwietlanie strony – jeśli nawigacja jest odpowiednio skonstruowana, witryna będzie przyciągała większą liczbę konsumentów.

Z czego składa się nawigacja strony internetowej?

Każda strona internetowa jest w jakiś sposób skonstruowana. Zazwyczaj opiera się ona na wewnętrznych linkach, które w szybki i łatwy sposób przenoszą użytkowników w odpowiednie miejsca. Na to, czy nawigacja strony internetowej jest zbudowana w sposób skuteczny, świadczą między innymi czynniki takie, jak:

  • przejrzysta budowa strony,
  • prawidłowy podział na kategorie,
  • odpowiednio wyszczególnione podkategorie,
  • intuicyjna hierarchia treści,
  • wprowadzone linkowanie w treści na stronie internetowej.

Wszystkie te kwestie mają ogromne znaczenie w przypadku ogólnego odbioru witryny przez danego użytkownika. Badania mówią o tym, że nieskutecznie stworzona budowa strony lub źle wyszczególnione kategorie mogą sprawić, że potencjalny klient z powodu popełnionych przez twórców strony internetowej zrezygnuje z dalszych wyszukiwań. Dobrze skonstruowana nawigacja umożliwia natomiast znalezienie dokładnie tego, czego dana osoba potrzebuje. 

Na co ma wpływ nawigacja strony internetowej?

Jak wspomniano wcześniej nawigacja strony internetowej, a więc wszystko to, co składa się na łatwiejsze i bardziej intuicyjne korzystanie z danej witryny, wpływa na ogólne zadowolenie jej użytkowników, a więc potencjalnych klientów. Im lepiej podlinkowane produkty w artykułach pojawiających się na blogu, tym większe prawdopodobieństwo ich zakupu.

Prawidłowo stworzona witryna to również wsparcie z zakresu SEO, co oznacza lepszą widoczność w pozycjonowaniu w wyszukiwarce Google. Zadowolenie klientów wpływa bowiem na większą liczbę konwersji, co z kolei przekłada się na widoczność w internecie. Każdy, komu zależy więc na rosnących wejściach, powinien dokładnie zastanowić się, w jaki sposób jego witryna internetowa powinna być zaprojektowana, w czym właśnie pomaga dobrze stworzona nawigacja. 

Prawidłowa nawigacja strony internetowej – czym się charakteryzuje?

Aby zwiększyć swoje pozycjonowanie w Google, a także uatrakcyjnić witrynę potencjalnym klientom, w trakcie tworzenia nawigacji strony internetowej warto zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników.

UX strony internetowej

UX, czyli User Experience to wszelkie działania, których celem jest stworzenie strony internetowej będącej jak najbardziej przyjazną dla użytkowników. Odwiedzający witrynę powinni być przeprowadzani przez wszelkie kategorie w sposób intuicyjny, a zarazem zadowalający. Co więcej, UX powinno wziąć pod uwagę fakt, że dana osoba będąca na stronie internetowej powinna zostać zachęcona do zakupu lub skorzystania z oferty. Aby UX było stworzone prawidłowo, warto zadbać o takie elementy, jak:

  • wyszczególnienie konkretnych informacji,
  • zadbanie o proste i czytelne menu,
  • stworzenie strony skierowanej do konkretnej bazy odbiorców.

UX zajmują się profesjonaliści, którzy bazując na swojej wiedzy na temat zachowań użytkowników internetowych, a także zdobytym doświadczeniu potrafią stworzyć jak najbardziej przejrzystą i przyjazną dla klientów stronę internetową.

Im prościej, tym lepiej

Tworząc nawigację strony internetowej, dobrze jest kierować się zasadą „im prościej, tym lepiej”. Warto korzystać z prostego języka, który będzie zrozumiany przez większość użytkowników. Wszystkie podstrony należy nazwać bezpośrednio, a produkty pogrupować w sposób intuicyjny dla większości społeczeństwa. W tym kroku również pomocna może okazać się wiedza z zakresu UX.

Budowa strony internetowej

Aby strona internetowa była przejrzysta, niezwykle istotne jest zaprojektowanie jej w odpowiedniej hierarchii. Poprawna architektura wiąże się bezpośrednio na ogólną nawigację witryny. Wszystkie elementy, z którymi odbiorca będzie miał do czynienia, powinny się ze sobą uzupełniać. Pierwszym krokiem jest uporządkowanie menu. Dobrze, jeśli pojawi się on w widocznym miejscu na stronie internetowej. Taki „spis treści” powinien zawierać najważniejsze podstrony, które użytkownik powinien odwiedzić. Najczęściej są to takie elementy, jak:

  • opis firmy np. zakładka o nas,
  • dostępne usługi, produkty lub menu,
  • opinie klientów,
  • blog,
  • kontakt.

Te kategorie można również podzielić na osobne podkategorie, jednak w tym przypadku należy pamiętać, aby rozgrupowanie było jak najbardziej czytelne i intuicyjne.

Breadcrumbs – czym są?

Breadcrumbs, czyli po polsku okruszki chleba, mają za zadanie usprawnić użytkownikowi nawigację na danej stronie internetowej. Najczęściej są to znaczniki znajdujące się w treści strony internetowej lub w górnej części witryny, które świadczą o ścieżce lokalizacyjnej, jaką dany klient przeszedł, docierając do podstrony, na jakiej aktualnie się znajduje. Ułatwia to szybkie i bezproblemowe odnalezienie informacji, a także sprawia, że dana osoba nie gubi się we własnych krokach. Najczęściej breadcumrbs oparte są na lokalizacji, atrybutach i ścieżkach.

Linkowanie

Bardzo ważnym elementem w projektowaniu nawigacji strony internetowej jest tzw. linkowanie. Każda osoba, której zależy na tym, aby witryna internetowa znajdowała się na pierwszych pozycjach w wyszukiwarce, powinna stworzyć blog i opisy kategorii. Jest to szansa na zwiększenie contentu, który z kolei przekłada się na pozycjonowanie. W publikowanych artykułach i wpisach blogowych warto umieszczać słowa, będące bezpośrednim przekierowaniem do produktów lub usług z nimi związanych. Dzięki temu użytkownik może szybciej dokonać zakupu, a moc całej witryny przenosić będzie się również na pozostałe podstrony.

Polepszenie nawigacji strony internetowej nie należy do najbardziej skomplikowanych czynności. W trakcie modernizacji witryny należy jednak pamiętać o wyszczególnionych kwestiach, mających ogromne znaczenie w odbiorze podstrony przez użytkowników. Na niektórych etapach dysponować wystarczy wiedzą i opiniami zebranymi od klientów, niektóre kroki mogą wymagać konsultacji ze specjalistą. Warto skorzystać z pomocy osób tworzących nawigacje stron internetowych i zajmujących się pisaniem treści, ponieważ prawidłowo skonstruowana witryna przynosi znacznie większe zyski, a także jest znacznie lepiej odbierana przez użytkowników będących potencjalnymi klientami.

Mogą Ci się także spodobać:
Stylizacja Kobiety na stronie internetowej
Persona marketingowa – kim jest i jak ją wykorzystać?

Sukces w każdym biznesie uwarunkowany jest przez dostosowanie się do potrzeb klienta. Personalizacja oferty oraz speł

Call to Action obrazek
Czym jest CTA, czyli call to action?

Call to action w najprostszym tłumaczeniu oznacza wezwanie do działania. Najczęściej jest to umieszczany na str