Real-time marketing – na czym polega?

Ilustracja osób marketingowych odpowiedzialnych za tworzenie marki

W branży reklamowej coraz częściej można spotkać się z pojęciem real-time marketingu (RTM). Zaznajomienie się z tym działaniem i wykorzystanie go w codziennej pracy może przynieść olbrzymie korzyści dla danej marki w ciągu zaledwie kilkunastu godzin. Dlaczego tej metodzie przypisuje się tak wyjątkowe właściwości? Dowiedz się, czym jest marketing w czasie rzeczywistym, na czym polega i jak wdrożyć go w funkcjonowanie firmy.

Czym jest real-time marketing?

W dobie Internetu i social mediów ogromne znaczenia ma szybka reakcja firmy na bieżące wydarzenia ze świata. Działania podjęte w odpowiednim czasie są zauważane przez potencjalnych klientów, co wpływa na wzrost sprzedaży. Real-time marketing jest więc natychmiastową reakcją, mającą na celu pokazanie stanowiska i uważności firmy. Wykorzystywanie medialnych okazji zwiększa skuteczność przekazu w kanałach komunikacji takich jak facebook czy inne social media.

Istotne jest, aby post, grafika, wiadomość czy innego typu odpowiedź marki była adekwatna do sytuacji i spójna z nastrojami odbiorców. Wtedy szansa na zainteresowanie nowych klientów jest zdecydowanie większa. Trzeba też zwrócić uwagę na treść przekazu. Musi ona przykuwać uwagę i zaangażować odbiorców w dyskusję. RTM powinien być kreatywny i nieszablonowy. Dzięki temu firma będzie mogła dopasować się do bieżącej sytuacji.

Przykłady wykorzystania – kiedy stosować RTM?

Z zastosowaniem real-time marketingu wiążą się zazwyczaj nieprzewidziane wydarzenia polityczne, sportowe czy kulturalne. Firma może odnosić się także do popularnych filmów, książek czy seriali. Kampania prowadzona w ten sposób wymaga monitorowania bieżących wydarzeń oraz zachowania odbiorców.

Marketing w czasie rzeczywistym obejmuje też kontakt z klientami. Błyskawiczna reakcja na pytania zadawane na facebooku czy innych social mediach wpływa bardzo pozytywnie na wizerunek marki. Innym przykładem wykorzystania real-time marketingu jest informowanie o zbliżających się nowych produktach czy promocjach. Warto jednak pamiętać, aby RTM nie był jedynym sposobem komunikacji z odbiorcami.

Jakie są zalety marketingu w czasie rzeczywistym?

Real-time marketing ma pomóc w spełnianiu oczekiwań, jakie klienci mają wobec firmy. Błyskawiczne odpowiedzi i płynność przepływu informacji nie są więc jedynie dodatkiem, który uszczęśliwia odbiorców. Są to wymagania stawiane przez użytkowników social mediów. Jeśli nie zostaną one spełnione, to klienci nie będą zadowoleni. Dobrze prowadzona kampania RTM może jednak przynieść wiele korzyści.

Polepszenie relacji z odbiorcami

Reklama w czasie rzeczywistym zachęca obecnych klientów do interakcji na facebooku oraz innych mediach społecznościowych. Firma może publikować grafiki z opiniami lub zdjęcia z produktami. Obrazowa rekomendacja rozszerza zasięg działania i popularność marki. Wykorzystanie real-time marketingu umożliwia też tworzenie atrakcyjnych kampanii lojalnościowych, które zachęcają obecnych klientów do kontynuowania relacji z firmą.

Publikowanie unikalnych treści

Bieżące wydarzenia są świetnym źródłem nowych i wartościowych treści. Marketing w czasie rzeczywistym może szybko i skutecznie wykorzystać zdobyte informacje. Jedna grafika zamieszczona w odpowiednim czasie może mieć większą konwersję niż cała kampania. Odpowiadanie na pytania i nastroje użytkowników jest więc kluczem do prowadzenia skutecznych działań promocyjnych.

Zróżnicowanie contentu

Odnoszenie się do trendów i zainteresowań klientów umożliwia zróżnicowanie treści. Reakcja na bieżące wydarzenia odcina firmę od swojej branży i poszerza grupę odbiorców. Należy jednak zwrócić uwagę na jakość contentu. Aby zaangażować użytkowników, należy zadbać o wartościowe i adekwatne do sytuacji grafiki i posty.

Real-time marketing – od czego zacząć?

Pierwszym krokiem w kampanii RTM powinien być zawsze dobry reserach. Należy wziąć pod uwagę najważniejsze wydarzenia ze świata i śledzić, w jaki sposób przebiegają. Następnie trzeba się zastanowić, w jakim kontekście można wykorzystać zdobyte informacje w działaniach marketingowych. Oczywiście trzeba poddać ocenie stworzone grafiki, posty i inne treści. Niektóre wydarzenia mogą po prostu nie mieć potencjału reklamowego.

Warto przygotować kilka gotowych szablonów, które umożliwią szybkie przerobienie informacji na content. Podczas tworzenia treści trzeba wziąć pod uwagę charakterystykę grupy odbiorczej. Kampania będzie się różnić w zależności od wieku, zainteresowań czy poczucia humoru użytkowników. Wszystkie przygotowania do publikacji muszą odbywać się szybko. Tylko błyskawiczne reakcje na wydarzenia sprawią, że RTM będzie skuteczny.

Mogą Ci się także spodobać:
Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) dla stron internetowych: Jak mierzyć i optymalizować sukces Twojej witryny

W dzisiejszym cyfrowym świecie, strona internetowa jest nie tylko wizytówką firmy, ale również kluczowym narzędzie

Ilustracja dwóch ludzi układających stronę internetową
Nawigacja na stronie internetowej – jakie ma znaczenie?

Tworzenie stron internetowych to coraz popularniejsze rozwiązanie przynoszące ogromne zyski wielu przedsiębiorcom. Głównym zadanie