Persona marketingowa – kim jest i jak jÄ… wykorzystać?

Stylizacja Kobiety na stronie internetowej

Sukces w każdym biznesie uwarunkowany jest przez dostosowanie siÄ™ do potrzeb klienta. Personalizacja oferty oraz speÅ‚nianie wymagaÅ„ danej grupy konsumentów to skuteczne metody na zwiÄ™kszenie zainteresowania swojÄ… markÄ…. Aby z powodzeniem wdrożyć te dziaÅ‚ania i zbudować sieć odbiorców swoich usÅ‚ug lub produktów, należy przede wszystkim dogłębnie zrozumieć potrzeby obecnych, a także przyszÅ‚ych klientów. Tutaj z pomocÄ… przychodzi persona marketingowa, która jest pewnym wzorem idealnego kupujÄ…cego. Jej stworzenie pomoże zgromadzić najważniejsze informacje, które bÄ™dÄ… nieocenione w procesie ksztaÅ‚towania strategii marketingowej Twojej firmy. Zobacz, jak przygotować wzorzec takiej osoby, aby wzorowo wpisywaÅ‚a siÄ™ w grupÄ™ odbiorców.

Kim jest persona marketingowa?

Zanim zaczniesz wprowadzać jakiekolwiek produkty lub usÅ‚ugi na rynek, powinieneÅ› zastanowić siÄ™, kto jest ich głównym adresatem. Wyobrażenie potencjalnego odbiorcy to podstawa do stworzenia persony marketingowej. Å»ywy, realny obraz osoby, która ma skorzystać z proponowanej przez Ciebie oferty to narzÄ™dzie, które zapewnia wiele potrzebnych informacji na temat strategii reklamowej. Promocja oparta na przemyÅ›lanym modelu buyer persony charakteryzuje siÄ™ o wiele wyższym poziomem specyfikacji i zróżnicowania niż ma to miejsce w przypadku użycia tradycyjnych technik wyznaczania docelowej grupy odbiorców. Opieranie informacji o swoich klientach na postawie ogólnych danych demograficznych w wielu przypadkach okazuje siÄ™ niewystarczajÄ…co precyzyjne. Model persony marketingowej zakÅ‚ada szersze dziaÅ‚ania, które wzbogacajÄ… podstawowÄ… analizÄ™.

Dlaczego persona marketingowa jest tak ważna?

Szukanie potencjalnych klientów w gÄ…szczu niezainteresowanych produktami lub usÅ‚ugami osób mija siÄ™ z celem. Wiąże siÄ™ to tylko z wydaniem wielu Å›rodków na reklamÄ™, która nie ma szans zadziaÅ‚ać. Dlatego istotne jest opracowanie przemyÅ›lanej strategii, dziÄ™ki której informacje o ofercie trafiÄ… do wÅ‚aÅ›ciwych odbiorców. NarzÄ™dziem, które pomaga okreÅ›lić swoich klientów, jest wÅ‚aÅ›nie buyer persona. Stworzenie przykÅ‚adowej osoby o konkretnej charakterystyce znacznie zwiÄ™ksza szanse na odnalezienie wÅ‚aÅ›ciwej grupy potencjalnych konsumentów.

W jakim celu tworzyć personÄ™ marketingowÄ…?

Stworzenie persony marketingowej pozwala w Å‚atwy sposób okreÅ›lić, jakie sÄ… najważniejsze potrzeby osób, które mogÄ… być zainteresowane Twoimi produktami czy usÅ‚ugami. DziÄ™ki tej analizie można opracować kampaniÄ™ reklamowÄ…, która dotrze do wÅ‚aÅ›ciwych klientów. Dobrze wykreowana buyer persona jest też niezwykle pomocna w content marketingu. Aby stworzyć treÅ›ci, które speÅ‚niÄ… oczekiwania danej grupy odbiorczej, należy poznać jej potrzeby oraz dowiedzieć siÄ™, jak przebiega proces podejmowania decyzji w jej Å›rodowisku. Persona jest narzÄ™dziem, które pozwala zobaczyć markÄ™ od drugiej strony i dostosować jÄ… do wymagaÅ„ konsumentów.

Obecnie marketingowcy majÄ… na wyciÄ…gniÄ™cie rÄ™ki pewnÄ… wiedzÄ™ na temat promowanych produktów czy usÅ‚ug. Szczegółowe dane i badania zawarte w analizach nie sÄ… jednak zawsze idealnym odzwierciedleniem realnej osoby, która może być zainteresowana TwojÄ… ofertÄ…. Stworzenie buyer persony ma zasymulować kontakt z prawdziwym czÅ‚owiekiem i zapewnić informacje na temat peÅ‚nowymiarowej osoby, jakÄ… jest klient. Po poznaniu tych danych możesz dostosować nie tylko treść przekazów, ale także kanaÅ‚ komunikacji. UÅ‚atwi to dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej i bÄ™dzie dobrym punktem wyjÅ›cia w planowaniu Twojej kampanii marketingowej.

Proces tworzenia – jak powstaje buyer persona?

NajważniejszÄ… zasadÄ… w tworzeniu buyer persony jest trzymanie siÄ™ prawdziwych danych o klientach. W przeciwnym razie caÅ‚a koncepcja traci swój sens. Analiza grupy odbiorców Twojej firmy może być przeprowadzona na kilka sposobów, jednak dobrze jest, kiedy informacje pochodzÄ… zarówno z dziaÅ‚u sprzedaży, jak i obsÅ‚ugi klienta. Współpraca pomiÄ™dzy różnymi organami przyniesie najlepsze rezultaty.

W celu wzbogacenia danych o profilu persony można obserwować zachowanie osób odwiedzajÄ…cych stronÄ™ internetowÄ…, prosić klientów o wiadomość zwrotnÄ… na temat jakoÅ›ci usÅ‚ug, analizować dane dotyczÄ…ce konwersji, a także czerpać informacje z portali spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. Takie dziaÅ‚ania zapewniÄ… wiedzÄ™ o tym, dlaczego klient kupuje dany produkt oraz jakie ma zwiÄ…zane z nim problemy i wÄ…tpliwoÅ›ci.

Jak wyglÄ…da buyer persona?

Przede wszystkim buyer persona powinna mieć okreÅ›lony wiek oraz pÅ‚eć. Na drugim miejscu znajdujÄ… siÄ™ umiejscowienie geograficzne, jÄ™zyk, w jakim klient siÄ™ porozumiewa oraz minimalny poziom wyksztaÅ‚cenia. Do przydatnych danych należą też informacje o tym, z jakich mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych dana osoba korzysta najczęściej, jakie kanaÅ‚y komunikacji preferuje oraz gdzie szuka wiadomoÅ›ci o oferowanych produktach i usÅ‚ugach.

Szczegółowe okreÅ›lenie persony wymaga zgromadzenia informacji na temat jej celów oraz problemów i wyzwaÅ„. Na ich podstawie Å‚atwo opracowuje siÄ™ sposób, w który skutecznie można dotrzeć do klienta. Treść strony internetowej, dobór tematów i słów kluczowych oraz caÅ‚a strategia SEO powinny odnosić siÄ™ do wyszukanych potrzeb grupy odbiorców.

Kiedy warto stworzyć personÄ™ w marketingu?

Im wczeÅ›niej podejmie siÄ™ jakiekolwiek dziaÅ‚ania marketingowe, tym lepsze bÄ™dÄ… wyniki. Tak samo jest w przypadku stworzenia buyer persony. Nawet jeÅ›li nie zaczÄ…Å‚eÅ› jeszcze promować swoich produktów czy usÅ‚ug, to powinieneÅ› zacząć zastanawiać siÄ™ nad cechami Twojej grupy docelowej. Znacznie uÅ‚atwi to zaplanowanie caÅ‚ej strategii reklamowej, a także realizacjÄ™ celów biznesowych oraz tworzenie wartoÅ›ciowego contentu.

Ważne jest, aby wykreowana persona marketingowa zmieniaÅ‚a siÄ™ razem z przeksztaÅ‚ceniami w Twojej firmie. NarzÄ™dzia reklamowe majÄ… wpÅ‚yw na strukturÄ™ wszystkich działów, dlatego powinny mieć one wspólny wizerunek. ObsÅ‚uga klienta, sprzedaż, stworzony content, marketing – wszystkie te elementy majÄ… wpÅ‚yw na pozytywne doÅ›wiadczenia okreÅ›lonej grupy odbiorców. Z tego powodu razem z rozwojem marki należy też modyfikować personÄ™. OpracowujÄ…c kampaniÄ™, warto na bieżąco sprawdzać, kim dokÅ‚adnie jest klient Twojej firmy.

Mogą Ci się także spodobać:
Szkicowanie strony internetowej w marketingu
Czym jest content marketing?

MateriaÅ‚y firmowe sÄ… niesamowicie ważnÄ… częściÄ… promocji przedsiÄ™biorstwa. JeÅ›li mocno angażujesz siÄ™ w dziaÅ‚ania rekl

Ilustracja osób pracujących nad różnymi rzeczami w firmie
Czym jest grupa odbiorców i jak jÄ… okreÅ›lić?

Marketing nie polega na tym, że firmy oferujÄ… swoje produkty wszystkim. Aby odnieść na rynku sukces, należy dotrzeÄ