Persona marketingowa – kim jest i jak ją wykorzystać?

Stylizacja Kobiety na stronie internetowej

Sukces w każdym biznesie uwarunkowany jest przez dostosowanie się do potrzeb klienta. Personalizacja oferty oraz spełnianie wymagań danej grupy konsumentów to skuteczne metody na zwiększenie zainteresowania swoją marką. Aby z powodzeniem wdrożyć te działania i zbudować sieć odbiorców swoich usług lub produktów, należy przede wszystkim dogłębnie zrozumieć potrzeby obecnych, a także przyszłych klientów. Tutaj z pomocą przychodzi persona marketingowa, która jest pewnym wzorem idealnego kupującego. Jej stworzenie pomoże zgromadzić najważniejsze informacje, które będą nieocenione w procesie kształtowania strategii marketingowej Twojej firmy. Zobacz, jak przygotować wzorzec takiej osoby, aby wzorowo wpisywała się w grupę odbiorców.

Kim jest persona marketingowa?

Zanim zaczniesz wprowadzać jakiekolwiek produkty lub usługi na rynek, powinieneś zastanowić się, kto jest ich głównym adresatem. Wyobrażenie potencjalnego odbiorcy to podstawa do stworzenia persony marketingowej. Żywy, realny obraz osoby, która ma skorzystać z proponowanej przez Ciebie oferty to narzędzie, które zapewnia wiele potrzebnych informacji na temat strategii reklamowej. Promocja oparta na przemyślanym modelu buyer persony charakteryzuje się o wiele wyższym poziomem specyfikacji i zróżnicowania niż ma to miejsce w przypadku użycia tradycyjnych technik wyznaczania docelowej grupy odbiorców. Opieranie informacji o swoich klientach na postawie ogólnych danych demograficznych w wielu przypadkach okazuje się niewystarczająco precyzyjne. Model persony marketingowej zakłada szersze działania, które wzbogacają podstawową analizę.

Dlaczego persona marketingowa jest tak ważna?

Szukanie potencjalnych klientów w gąszczu niezainteresowanych produktami lub usługami osób mija się z celem. Wiąże się to tylko z wydaniem wielu środków na reklamę, która nie ma szans zadziałać. Dlatego istotne jest opracowanie przemyślanej strategii, dzięki której informacje o ofercie trafią do właściwych odbiorców. Narzędziem, które pomaga określić swoich klientów, jest właśnie buyer persona. Stworzenie przykładowej osoby o konkretnej charakterystyce znacznie zwiększa szanse na odnalezienie właściwej grupy potencjalnych konsumentów.

W jakim celu tworzyć personę marketingową?

Stworzenie persony marketingowej pozwala w łatwy sposób określić, jakie są najważniejsze potrzeby osób, które mogą być zainteresowane Twoimi produktami czy usługami. Dzięki tej analizie można opracować kampanię reklamową, która dotrze do właściwych klientów. Dobrze wykreowana buyer persona jest też niezwykle pomocna w content marketingu. Aby stworzyć treści, które spełnią oczekiwania danej grupy odbiorczej, należy poznać jej potrzeby oraz dowiedzieć się, jak przebiega proces podejmowania decyzji w jej środowisku. Persona jest narzędziem, które pozwala zobaczyć markę od drugiej strony i dostosować ją do wymagań konsumentów.

Obecnie marketingowcy mają na wyciągnięcie ręki pewną wiedzę na temat promowanych produktów czy usług. Szczegółowe dane i badania zawarte w analizach nie są jednak zawsze idealnym odzwierciedleniem realnej osoby, która może być zainteresowana Twoją ofertą. Stworzenie buyer persony ma zasymulować kontakt z prawdziwym człowiekiem i zapewnić informacje na temat pełnowymiarowej osoby, jaką jest klient. Po poznaniu tych danych możesz dostosować nie tylko treść przekazów, ale także kanał komunikacji. Ułatwi to dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej i będzie dobrym punktem wyjścia w planowaniu Twojej kampanii marketingowej.

Proces tworzenia – jak powstaje buyer persona?

Najważniejszą zasadą w tworzeniu buyer persony jest trzymanie się prawdziwych danych o klientach. W przeciwnym razie cała koncepcja traci swój sens. Analiza grupy odbiorców Twojej firmy może być przeprowadzona na kilka sposobów, jednak dobrze jest, kiedy informacje pochodzą zarówno z działu sprzedaży, jak i obsługi klienta. Współpraca pomiędzy różnymi organami przyniesie najlepsze rezultaty.

W celu wzbogacenia danych o profilu persony można obserwować zachowanie osób odwiedzających stronę internetową, prosić klientów o wiadomość zwrotną na temat jakości usług, analizować dane dotyczące konwersji, a także czerpać informacje z portali społecznościowych. Takie działania zapewnią wiedzę o tym, dlaczego klient kupuje dany produkt oraz jakie ma związane z nim problemy i wątpliwości.

Jak wygląda buyer persona?

Przede wszystkim buyer persona powinna mieć określony wiek oraz płeć. Na drugim miejscu znajdują się umiejscowienie geograficzne, język, w jakim klient się porozumiewa oraz minimalny poziom wykształcenia. Do przydatnych danych należą też informacje o tym, z jakich mediów społecznościowych dana osoba korzysta najczęściej, jakie kanały komunikacji preferuje oraz gdzie szuka wiadomości o oferowanych produktach i usługach.

Szczegółowe określenie persony wymaga zgromadzenia informacji na temat jej celów oraz problemów i wyzwań. Na ich podstawie łatwo opracowuje się sposób, w który skutecznie można dotrzeć do klienta. Treść strony internetowej, dobór tematów i słów kluczowych oraz cała strategia SEO powinny odnosić się do wyszukanych potrzeb grupy odbiorców.

Kiedy warto stworzyć personę w marketingu?

Im wcześniej podejmie się jakiekolwiek działania marketingowe, tym lepsze będą wyniki. Tak samo jest w przypadku stworzenia buyer persony. Nawet jeśli nie zacząłeś jeszcze promować swoich produktów czy usług, to powinieneś zacząć zastanawiać się nad cechami Twojej grupy docelowej. Znacznie ułatwi to zaplanowanie całej strategii reklamowej, a także realizację celów biznesowych oraz tworzenie wartościowego contentu.

Ważne jest, aby wykreowana persona marketingowa zmieniała się razem z przekształceniami w Twojej firmie. Narzędzia reklamowe mają wpływ na strukturę wszystkich działów, dlatego powinny mieć one wspólny wizerunek. Obsługa klienta, sprzedaż, stworzony content, marketing – wszystkie te elementy mają wpływ na pozytywne doświadczenia określonej grupy odbiorców. Z tego powodu razem z rozwojem marki należy też modyfikować personę. Opracowując kampanię, warto na bieżąco sprawdzać, kim dokładnie jest klient Twojej firmy.

Mogą Ci się także spodobać:
After-sales service - how to take care of the customer?
Obsługa posprzedażowa — jak zadbać o klienta?

Prowadzisz własną firmę i zależy Ci na tym, aby coraz więcej osób decydowało się na korzystanie z oferowany

Zarządzanie lojalnością klienta – jakie narzędzia i metody stosować, aby klient wracał?

Pozyskanie nowych klientów to jedno, ale utrzymanie ich na dłuższą metę to zadanie równie istotne. Dowiedz się, j