Omnichannel – dlaczego komunikacja wielokanałowa jest ważna?

Ilustracja tworzenia marki w internecie, stron internetowa, mobile, sklep, mailing, social media

Współcześnie stały i szybki dostęp do informacji jest już wymogiem, a nie możliwością. Klienci potrzebują dopasowanych do swoich potrzeb ofert, które mogą zrealizować o wybranej porze. Strategia omnichannel idealnie wpasowuje się w obecnie panujące trendy – kreuje nowe połączenia komunikacyjne pomiędzy marką a konsumentem. Na jakiej zasadzie działa i dlaczego warto ją wprowadzić?

Co to jest omnichannel i jakie ma znaczenie?

Strategia omnichannel to innymi słowy wielokanałowość – („omnis” z łac. oznacza „każdy/wszystko”, natomiast „channel” z ang. – kanał), czyli działania polegające na przeniesieniu sprzedaży i komunikacji z jednego medium na wiele platform, aby ułatwić konsumentowi skorzystanie z oferty firmy. Światy online i offline zaczynają się przenikać, a sprzedający korzystają z różnych opcji, aby zachęcić użytkowników. Początkowo taka forma nie była zbyt popularna w Polsce, jednak wraz z rozwojem trendów konsumenckich właściciele sklepów e-commerce zauważyli potrzebę zmiany. Wdrażając omnichannel, warto szczególnie pamiętać o potrzebie zachowania spójności wszelkich komunikatów – konsument powinien mieć poczucie, że niezależnie od tego, jaką platformę wybierze, proces zakupowy wciąż pozostanie taki sam.

Wdrożenie omnichannel – jak może wyglądać?

Początkowo zmiany mogą być wymagające, jednak wdrażane konsekwentnie są w stanie przynieść wiele korzyści. Zaczynając od sklepu internetowego i otwierając punkty dystrybucji stacjonarnej czy oferując swoje produkty na Allegro, biznes już staje się wielokanałowy. Dobrym pomysłem będzie wspólna komunikacja dla każdej platformy oraz łączenie form sprzedaży – klienci na pewno docenią możliwość odbioru zamówienia w oddziale firmy w swoim mieście czy opcji przekierowania paczki do paczkomatu. Takie same promocje w świecie online i offline sprawią, że konsument będzie mógł płynnie poruszać się pomiędzy opcjami oferowanymi przez sklep w zależności od swoich potrzeb i obecnej sytuacji.

Korzyści wynikające ze strategii omnichannel

Działania omnichannel przynoszą wiele korzyści. Wielokanałowość pozwala:

  • usprawnić organizację działań sprzedażowych – wystarczy jeden system, aby kontrolować i zarządzać każdą platformą,
  • poprawić komfort użytkowników mobilnych – aktualnie wielu konsumentów robi zakupy na swoim tablecie lub smartfonie, strategia omnichannel wychodzi im naprzeciw, oferując możliwości szybkich płatności czy samodzielnego skanowania produktów,
  • dotrzeć do większej grupy odbiorców z reklamą – połączenie wielu kanałów komunikacyjnych znacząco zwiększa szanse na widoczność i rozpoznawalność firmy.

Dlaczego warto wprowadzić omnichannel?

Omnichannel to coś więcej niż tylko chwilowy trend marketingowy. Ta strategia jest w stanie przynieść wiele długoterminowych korzyści dla biznesu, może między innymi:

  • poszerzyć grupę docelowych odbiorców – połączenie platform pomoże dotrzeć do klientów, do których wcześniej ciężko było skierować ofertę,
  • zwiększyć świadomość i rozpoznawalność marki – komunikacja zarówno w świecie online, jak i offline stwarza okazję do częstszej interakcji potencjalnych klientów z firmą,
  • poprawić satysfakcję klientów i kontakt z nimi – konsumenci, którzy czują się widziani przez markę i wiedzą, że zawsze otrzymają odpowiedź zwrotną czy to na czacie, przez telefon czy w oddziale stacjonarnym sklepu chętniej do niej wrócą,
  • zwiększyć sprzedaż – dzięki połączeniu platform sprzedażowych klienci mogą wybrać najbardziej wygodną dla siebie opcję, większy wybór sprawia, że łatwiej zrobią zakupy nieograniczeni tylko jedną możliwością dostawy czy zapłaty,
  • umożliwić sprawdzenie różnych modeli cenowych – np. wyższa cena online, jednak opcja darmowej dostawy, a niższa cena stacjonarnie – możliwość zauważenia trendów i potrzeb wśród konsumentów.

Strategia omnichannel wcale nie jest zarezerwowana jedynie dla dużych firm o stabilnej pozycji. Aktualnie wielokanałowość jest wręcz oczekiwana przez konsumentów. Już od samego początku warto wdrażać takie działania w swoim sklepie – im wcześniej klienci zauważą, jak wygodne może być korzystanie z usług danego biznesu, tym większa szansa, że do niego wrócą.

Mogą Ci się także spodobać:
Ilustracja obrazująca treści internetowe na różnych urządzeniach
Na czym polega pozycjonowanie stron?

Chcesz sprawić, że Twoja strona internetowa zacznie przyciągać coraz więcej nowych odbiorców? Zastanawiasz się, co ma 

Wykorzystanie mapy ciepła na stronie internetowej, układanie bloków
Mapa ciepła – jak wykorzystać ją w marketingu?

Aby strona internetowa generowała ruch i pozyskiwała konwersje, powinna spełniać podstawowe potrzeby użytkowników.Najważniejsze