Mapa ciepła – jak wykorzystać ją w marketingu?

Wykorzystanie mapy ciepła na stronie internetowej, układanie bloków

Aby strona internetowa generowała ruch i pozyskiwała konwersje, powinna spełniać podstawowe potrzeby użytkowników.Najważniejsze z nich to interesujące treści, czytelny układ oraz użyteczność. Ciężko jednak przewidzieć dokładne oczekiwania internautów bez wykorzystania specjalnych narzędzi. Jednym z nich jest mapa ciepła. Dowiedz się, czym jest oraz w jaki sposób można ją wykorzystać do analizy strony internetowej.

Czym jest mapa ciepła?

Mapa termiczna, zwana również mapą ciepła lub heatmapą, to narzędzie, które służy do mierzenia zaangażowania oraz różnego rodzaju interakcji, generowanych przez odwiedzających daną witrynę użytkowników. Ciepłe kolory wskazują te obszary, które przyciągają najwięcej uwagi lub zachęcają do podjęcia pewnych działań. Z kolei zimne barwy oznaczają miejsca, które zazwyczaj są omijane, gdyż nie wzbudzają zainteresowania.

Bardzo często mapy ciepła utożsamiane są z mapami kliknięć, ale prezentowane na nich informacje wykraczają poza ten obszar. Do podstawowych badań tworzących heatmapę zalicza się przede wszystkim:

  • clicktracking – jest to analiza kliknięć myszką, 
  • scrolltracking – polega na śledzeniu przewijania danej strony internetowej przez użytkowników, dzięki czemu można stwierdzić, w którym miejscu witryna przestaje być angażująca, 
  • attentiontracking – jest to badanie elementów strony, które przyciągają najwięcej uwagi internautów. 

Do czego używa się map ciepła?

Narzędzia do tworzenia map ciepła są jednym z kluczowych elementów w optymalizacji każdej strony internetowej. Niezależnie od zawartości witryny analiza kliknięć oraz najbardziej interesujących obszarów może wpłynąć na zwiększenie liczby odbiorców oferty danej firmy. Korzystając z heatmapy podczas projektowania lub prowadzenia strony, można łatwo zmierzyć kilka istotnych czynników:

  • zaangażowanie użytkowników – jeśli ważnym elementem witryny są artykuły tematyczne, to warto wiedzieć, do jakiego momentu są one interesujące, 
  • działania i interakcje – w przypadku każdej strony internetowej bardzo ważne jest to, aby użytkownicy wykazywali pożądaną aktywność, 
  • miejsce skupienia największej uwagi – warto wiedzieć, jakie elementy witryny dekoncentrują i rozpraszają użytkowników, wywołując tym samym niechciane reakcje. 

Wnikliwa analiza zebranych danych pozwoli odpowiednio dostosować niektóre elementy strony internetowej lub zmienić jej układ na bardziej przystępny. Wizualizacja w postaci mapy ciepła wyraźnie wskaże miejsca, w których należy umieścić najważniejsze treści. Większość programów, które umożliwiają stworzenie heatmapy, generuje jednak wykresy oparte tylko o niektóre zachowania użytkowników. Dlatego należy pamiętać, aby korzystać z różnych narzędzi oraz dokładnie analizować wyniki.

Jakie są rodzaje map ciepła?

Poszczególne rodzaje map ciepła umożliwiają przeprowadzenie kompleksowej analizy zachowania użytkowników na danej stronie internetowej. W zależności od potrzeb i preferencji można korzystać tylko z kilku narzędzi, ale najlepsze wyniki uzyska się, łącząc wszystkie informacje.

Mapa kliknięć

Heatmapa tego typu umożliwia dokładne przeanalizowanie kliknięć wykonanych przez potencjalnych klientów na stronie. Jej działanie opiera się na zaznaczaniu elementów witryny, w które użytkownicy klikają najczęściej. Na podstawie zebranych w ten sposób danych można szybko określić, czy goście zainteresowani są odpowiednim obszarem.

Mapa przewijania strony

Ten rodzaj mapy pozwala określić, jak daleko użytkownicy przewijają stronę, zanim zdecydują się przejść dalej lub całkowicie zrezygnować z przeglądania. W ten sposób można zobaczyć, jakie elementy witryny przyciągają uwagę, a także, w których miejscach następuje zniechęcenie prezentowanymi artykułami lub innymi treściami. Na podstawie informacji zawartych w mapie przewijania strony można też ustalić, czy odwiedzający widzą najważniejsze części oferty.

Mapa procentowej ilości kliknięć

Wykorzystanie tej mapy ciepła pozwala dokładnie policzyć kliknięcia, które zostały wygenerowane przez konkretny artykuł, obraz lub inny element, który stanowi wezwanie do działania. Dzięki temu można sprawdzić, jak dużą uwagę przykładają użytkownicy do każdego obszaru witryny. Po dokonaniu analizy wyników można szybko dokonać zmian, które zoptymalizują układ strony internetowej.

Mapa konfetti

Heatmapa określana mianem konfetti przedstawia pojedyncze kliknięcia na stronie. Dzięki temu pozwala szybko zweryfikować, czy użytkownicy próbują otworzyć nieaktywne obszary. Bardzo łatwo pomylić to narzędzie z mapą procentowej ilości kliknięć, która przedstawia gęstość kliknięć. Należy więc zwrócić na to uwagę podczas zbierania danych.

Mapa śledzenia ruchów myszy

Narzędzie tego typu wskazuje obszary, po których użytkownicy poruszają się najczęściej. Programy zbierające te dane porównuje się często do technologii eyetrackingu. Istnieje tu pewne podobieństwo, jeśli założy się, że ruch kursora jest odzwierciedleniem wzroku odwiedzającego. Mapa śledzenia jest bardzo przydatna, gdyż ułatwia weryfikację miejsc, w które użytkownik dotarł, jednak nie zdecydował się kliknąć żadnego elementu.

Narzędzie do mapowania ciepła w analityce internetowej

Oprogramowanie tworzące heatmapy można wykorzystać do poprawienia widoczności kluczowych elementów i obszarów danej strony internetowej. Wizualnie przedstawione dane określają, w jaki sposób dokonywać zmian w układzie witryny. Zastosowanie tego typu narzędzia polega więc na:

  • wykryciu najmniej aktywnych obszarów strony, 
  • analizie objętości treści, 
  • poprawie widoczności konkretnych przycisków i obrazków, 
  • zoptymalizowaniu układu strony, 
  • zwiększaniu funkcjonalności witryny. 

Heatmapa może więc w znacznym stopniu usprawnić analitykę stron internetowych. Narzędzie pozwala zgromadzić ważne informacje, na podstawie których można skutecznie zwiększyć użyteczność serwisu. Warto jednak pamiętać, aby nie wyciągać pochopnych wniosków z przygotowanych danych. Kluczowa jest wnikliwa analiza. To dzięki niej można wprowadzić przemyślane i prawidłowe zmiany na stronie.

Mogą Ci się także spodobać:
Ilustracja tworzenia marki w internecie, stron internetowa, mobile, sklep, mailing, social media
Omnichannel – dlaczego komunikacja wielokanałowa jest ważna?

Współcześnie stały i szybki dostęp do informacji jest już wymogiem, a nie możliwością. Klienci potrzebują dopa

Personal branding – jak budować markę osobistą w internecie?

W erze cyfrowej, gdzie internet stał się nieodłącznym elementem naszego życia, personal branding nabiera coraz większego znaczeni