Mapa ciepÅ‚a – jak wykorzystać jÄ… w marketingu?

Wykorzystanie mapy ciepła na stronie internetowej, układanie bloków

Aby strona internetowa generowaÅ‚a ruch i pozyskiwaÅ‚a konwersje, powinna speÅ‚niać podstawowe potrzeby użytkowników.Najważniejsze z nich to interesujÄ…ce treÅ›ci, czytelny ukÅ‚ad oraz użyteczność. Ciężko jednak przewidzieć dokÅ‚adne oczekiwania internautów bez wykorzystania specjalnych narzÄ™dzi. Jednym z nich jest mapa ciepÅ‚a. Dowiedz siÄ™, czym jest oraz w jaki sposób można jÄ… wykorzystać do analizy strony internetowej.

Czym jest mapa ciepła?

Mapa termiczna, zwana również mapÄ… ciepÅ‚a lub heatmapÄ…, to narzÄ™dzie, które sÅ‚uży do mierzenia zaangażowania oraz różnego rodzaju interakcji, generowanych przez odwiedzajÄ…cych danÄ… witrynÄ™ użytkowników. CiepÅ‚e kolory wskazujÄ… te obszary, które przyciÄ…gajÄ… najwiÄ™cej uwagi lub zachÄ™cajÄ… do podjÄ™cia pewnych dziaÅ‚aÅ„. Z kolei zimne barwy oznaczajÄ… miejsca, które zazwyczaj sÄ… omijane, gdyż nie wzbudzajÄ… zainteresowania.

Bardzo czÄ™sto mapy ciepÅ‚a utożsamiane sÄ… z mapami kliknięć, ale prezentowane na nich informacje wykraczajÄ… poza ten obszar. Do podstawowych badaÅ„ tworzÄ…cych heatmapÄ™ zalicza siÄ™ przede wszystkim:

  • clicktracking – jest to analiza kliknięć myszkÄ…, 
  • scrolltracking – polega na Å›ledzeniu przewijania danej strony internetowej przez użytkowników, dziÄ™ki czemu można stwierdzić, w którym miejscu witryna przestaje być angażujÄ…ca, 
  • attentiontracking – jest to badanie elementów strony, które przyciÄ…gajÄ… najwiÄ™cej uwagi internautów. 

Do czego używa siÄ™ map ciepÅ‚a?

NarzÄ™dzia do tworzenia map ciepÅ‚a sÄ… jednym z kluczowych elementów w optymalizacji każdej strony internetowej. Niezależnie od zawartoÅ›ci witryny analiza kliknięć oraz najbardziej interesujÄ…cych obszarów może wpÅ‚ynąć na zwiÄ™kszenie liczby odbiorców oferty danej firmy. KorzystajÄ…c z heatmapy podczas projektowania lub prowadzenia strony, można Å‚atwo zmierzyć kilka istotnych czynników:

  • zaangażowanie użytkowników – jeÅ›li ważnym elementem witryny sÄ… artykuÅ‚y tematyczne, to warto wiedzieć, do jakiego momentu sÄ… one interesujÄ…ce, 
  • dziaÅ‚ania i interakcje – w przypadku każdej strony internetowej bardzo ważne jest to, aby użytkownicy wykazywali pożądanÄ… aktywność, 
  • miejsce skupienia najwiÄ™kszej uwagi – warto wiedzieć, jakie elementy witryny dekoncentrujÄ… i rozpraszajÄ… użytkowników, wywoÅ‚ujÄ…c tym samym niechciane reakcje. 

Wnikliwa analiza zebranych danych pozwoli odpowiednio dostosować niektóre elementy strony internetowej lub zmienić jej ukÅ‚ad na bardziej przystÄ™pny. Wizualizacja w postaci mapy ciepÅ‚a wyraźnie wskaże miejsca, w których należy umieÅ›cić najważniejsze treÅ›ci. WiÄ™kszość programów, które umożliwiajÄ… stworzenie heatmapy, generuje jednak wykresy oparte tylko o niektóre zachowania użytkowników. Dlatego należy pamiÄ™tać, aby korzystać z różnych narzÄ™dzi oraz dokÅ‚adnie analizować wyniki.

Jakie sÄ… rodzaje map ciepÅ‚a?

Poszczególne rodzaje map ciepÅ‚a umożliwiajÄ… przeprowadzenie kompleksowej analizy zachowania użytkowników na danej stronie internetowej. W zależnoÅ›ci od potrzeb i preferencji można korzystać tylko z kilku narzÄ™dzi, ale najlepsze wyniki uzyska siÄ™, łączÄ…c wszystkie informacje.

Mapa kliknięć

Heatmapa tego typu umożliwia dokÅ‚adne przeanalizowanie kliknięć wykonanych przez potencjalnych klientów na stronie. Jej dziaÅ‚anie opiera siÄ™ na zaznaczaniu elementów witryny, w które użytkownicy klikajÄ… najczęściej. Na podstawie zebranych w ten sposób danych można szybko okreÅ›lić, czy goÅ›cie zainteresowani sÄ… odpowiednim obszarem.

Mapa przewijania strony

Ten rodzaj mapy pozwala okreÅ›lić, jak daleko użytkownicy przewijajÄ… stronÄ™, zanim zdecydujÄ… siÄ™ przejść dalej lub caÅ‚kowicie zrezygnować z przeglÄ…dania. W ten sposób można zobaczyć, jakie elementy witryny przyciÄ…gajÄ… uwagÄ™, a także, w których miejscach nastÄ™puje zniechÄ™cenie prezentowanymi artykuÅ‚ami lub innymi treÅ›ciami. Na podstawie informacji zawartych w mapie przewijania strony można też ustalić, czy odwiedzajÄ…cy widzÄ… najważniejsze części oferty.

Mapa procentowej ilości kliknięć

Wykorzystanie tej mapy ciepÅ‚a pozwala dokÅ‚adnie policzyć klikniÄ™cia, które zostaÅ‚y wygenerowane przez konkretny artykuÅ‚, obraz lub inny element, który stanowi wezwanie do dziaÅ‚ania. DziÄ™ki temu można sprawdzić, jak dużą uwagÄ™ przykÅ‚adajÄ… użytkownicy do każdego obszaru witryny. Po dokonaniu analizy wyników można szybko dokonać zmian, które zoptymalizujÄ… ukÅ‚ad strony internetowej.

Mapa konfetti

Heatmapa okreÅ›lana mianem konfetti przedstawia pojedyncze klikniÄ™cia na stronie. DziÄ™ki temu pozwala szybko zweryfikować, czy użytkownicy próbujÄ… otworzyć nieaktywne obszary. Bardzo Å‚atwo pomylić to narzÄ™dzie z mapÄ… procentowej iloÅ›ci kliknięć, która przedstawia gÄ™stość kliknięć. Należy wiÄ™c zwrócić na to uwagÄ™ podczas zbierania danych.

Mapa śledzenia ruchów myszy

NarzÄ™dzie tego typu wskazuje obszary, po których użytkownicy poruszajÄ… siÄ™ najczęściej. Programy zbierajÄ…ce te dane porównuje siÄ™ czÄ™sto do technologii eyetrackingu. Istnieje tu pewne podobieÅ„stwo, jeÅ›li zaÅ‚oży siÄ™, że ruch kursora jest odzwierciedleniem wzroku odwiedzajÄ…cego. Mapa Å›ledzenia jest bardzo przydatna, gdyż uÅ‚atwia weryfikacjÄ™ miejsc, w które użytkownik dotarÅ‚, jednak nie zdecydowaÅ‚ siÄ™ kliknąć żadnego elementu.

NarzÄ™dzie do mapowania ciepÅ‚a w analityce internetowej

Oprogramowanie tworzÄ…ce heatmapy można wykorzystać do poprawienia widocznoÅ›ci kluczowych elementów i obszarów danej strony internetowej. Wizualnie przedstawione dane okreÅ›lajÄ…, w jaki sposób dokonywać zmian w ukÅ‚adzie witryny. Zastosowanie tego typu narzÄ™dzia polega wiÄ™c na:

  • wykryciu najmniej aktywnych obszarów strony, 
  • analizie objÄ™toÅ›ci treÅ›ci, 
  • poprawie widocznoÅ›ci konkretnych przycisków i obrazków, 
  • zoptymalizowaniu ukÅ‚adu strony, 
  • zwiÄ™kszaniu funkcjonalnoÅ›ci witryny. 

Heatmapa może wiÄ™c w znacznym stopniu usprawnić analitykÄ™ stron internetowych. NarzÄ™dzie pozwala zgromadzić ważne informacje, na podstawie których można skutecznie zwiÄ™kszyć użyteczność serwisu. Warto jednak pamiÄ™tać, aby nie wyciÄ…gać pochopnych wniosków z przygotowanych danych. Kluczowa jest wnikliwa analiza. To dziÄ™ki niej można wprowadzić przemyÅ›lane i prawidÅ‚owe zmiany na stronie.

Mogą Ci się także spodobać:
wyłożony plan marketingowy
Marketing 360 – co to takiego?

Obecnie wszyscy znajÄ… podstawowe zaÅ‚ożenia reklamy. WÅ‚aÅ›ciciele różnych przedsiÄ™biorstw muszÄ… interesować siÄ™ tym, jak wypromowaÄ

Plan budowania marki na kartce papieru
Czym jest tożsamość marki?

Tożsamość marki jest pojÄ™ciem bardzo czÄ™sto mylonym z wizerunkiem. Warto wiÄ™c mieć na uwadze, że nazwy te n