Narzędzia marketingowe – które warto znać?

plan marketingowy na talbicy

Komunikacja pomiędzy firmą a otoczeniem, czyli konkurencją i konsumentami to bardzo istotny proces w działalności każdego przedsiębiorstwa. Przeprowadza się go za pomocą wielu narzędzi marketingowych. Które z nich są warte Twojej uwagi? Które z nich przynoszą najlepsze efekty? Dowiedz się, jakie narzędzia należą do najczęściej stosowanych i wykorzystaj tę wiedzę w swoim biznesie.

Jakie są narzędzia marketingowe?

Jedno narzędzie w większości wypadków może nie wystarczyć. Kiedy jedna droga komunikacji jest już opracowana, warto poszukać alternatyw. Na szczęście lista metod kontaktu z potencjalnymi klientami jest długa. Obejmuje ona sposoby mieszczące się w zakresie marketingu cyfrowego, ale także inne, fizyczne elementy.

Narzędzia komunikacji marketingowej

W branży marketingowej, absolutną podstawą jest poznanie narzędzi marketingowych Google. Znacznie usprawni to pracę nad każdą kampanią. Najbardziej znaną usługą jest oczywiście Google Ads. Umożliwia ona wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania. Taka forma reklamy ma za zadanie przekierowywać potencjalnych klientów prosto do oferty internetowej danego przedsiębiorstwa. Płatność za takie reklamy naliczana jest dopiero w momencie kliknięcia przez odbiorcę. Bardzo ciekawą charakterystyką tego działania jest też możliwość ustalenia maksymalnego budżetu, który chce się przeznaczyć.

Strona internetowa

W związku z popularnością Google Ads obecnie podstawowym narzędziem do działań e-marketingu jest strona internetowa. Jest to medium, nad którym pełną kontrolę sprawuje przedsiębiorstwo. Posiadanie własnych serwisów wiąże się z publikowaniem swoich treści i ze sprawowaniem nadzoru nad wszystkimi aspektami technicznymi. Główną zaletą tego narzędzia jest właśnie największa możliwość personalizacji. Własna strona internetowa gwarantuje też to, że zamieszczone na niej materiały nie zostaną usunięte, czego nie mogą zapewnić inne portale.

Social media

Media społecznościowe np. Facebook czy Twitter lub inne serwisy takie jak YouTube nie zapewniają już tego samego co własna strona internetowa. Ze względu na swoją popularność te portale są bardzo często wykorzystywane, ale nie dają aż tak dużej swobody. Poza tym każde promuje inny styl aktywności – od tekstów po materiały wizualne. Utrzymanie wzrostu popularności na każdym z tych mediów jest problematyczne. Dlatego warto pomyśleć nad tym, które najbardziej pasuje do stylu publikacji i tam budować silną społeczność.

Architektura

Przestrzeń sama może stać się produktem lub łatwo identyfikowalnym opakowaniem produktu. Rozpoznawalność siedziby przedsiębiorstwa to istotny budulec wizerunku firmy. Architektura ma przekazać informacje o funkcji przedsiębiorstwa i tym samym przyciągnąć zainteresowanych. Połączenie marketingowej tożsamości z architekturą może stworzyć miejsce, do którego klient zawsze będzie chciał wracać.

Grafika

Oryginalny i efektowny wizerunek marki można osiągnąć dzięki nieszablonowym projektom graficznym. Mają one za zadanie przekazanie komunikatu o tym, czym zajmuje się firma i jakie przedstawia wartości. Najważniejsza w tym wypadku jest spójność poszczególnych elementów wizualnych. Zagwarantuje ona jednoznaczny przekaz, który zapisze się w świadomości odbiorców. Projekty graficzne obejmują np.:

  • branding,
  • identyfikację wizualną,
  • katalogi, broszury, opakowania,
  • animacje i wizualizacje.

Visual marketing

Tym terminem określa się sposób komunikowania i eksponowania oferty danego przedsiębiorstwa przy pomocy różnego typu multimediów. Projekt musi być zgodny z wartościami i spójny z identyfikacją marki. Aby w pełni skorzystać z zalet, które przynosi visual marketing, należy jednak zrozumieć, jaki będzie najlepszy sposób na jego użycie. Opcji do wyboru jest naprawdę mnóstwo. Firma może zainwestować m.in. w takie rzeczy jak:

  • infografiki,
  • urządzenia i meble ekspozycyjne,
  • interaktywne filmy,
  • dekoracje i elementy aranżacyjne dla lokali i biur,
  • dresscode.

SEO

Istotnym narzędziem w digital marketingu jest też pozycjonowanie w wyszukiwarce. Co się za tym kryje? Dla wielu jest to nadal wielka niewiadoma. Z pomocą oprogramowania do analizy wyników wyszukiwania i dobrego content marketingu można sprawić, że Twój biznes znajdzie się bardzo wysoko w wynikach wyszukiwania. Dobór odpowiednich słów kluczowych może zapewnić stały napływ potencjalnych klientów na stronę internetową.

Zarządzanie

Znaczący wpływ na wizerunek firmy ma też obsługa, której doświadcza klient. Sposób pracy i przeprowadzania różnych procesów w biznesie również składa się na postrzeganie marki. Dobra organizacja, wprowadzenie systemów motywacyjnych i szkoleń, zwiększających kompetencje pracowników, może być bardzo pomocne w osiągnięciu zamierzonego, wysokiego poziomu ekspozycji. Dlatego dostosowanie pracy do wymagań klienta powinno być priorytetem.

Ulotki i prasa

Pomimo prężnego rozwoju marketingu internetowego, niektóre przedsiębiorstwa korzystają nadal z ulotek czy też reklam prasowych. Jest to dobra opcja przede wszystkim dla lokalnych biznesów. W takim przypadku wybranie sprecyzowanego zasięgu odbioru może być bardzo opłacalne. Jednak w przypadku dużych koncernów mocno ograniczone pole działania może być dużym problemem.

Jakie narzędzia marketingowe są wykorzystywane przez przedsiębiorstwa?

Wspomniane narzędzia marketingowe na pewno nie są dla każdego. Część z nich może być w niektórych przypadkach nieadekwatnym działaniem. Inna część może okazać się niemożliwa do wdrożenia ze względu na charakter firmy. Warto też pomyśleć, która metoda będzie tylko rozszerzeniem obecnej już kampanii, a która zupełnie nową ścieżką. Czynników jest wiele, a podjęcie kroku wymaga zastanowienia. Niemniej jednak, za długa zwłoka może skutkować przegapieniem idealnego momentu na stworzenie świetnego przekazu, który trafi do odbiorców.

Analiza działań marketingowych

Kampania marketingowa i włożone w nią pieniądze mają być oczywiście inwestycją. Niestety czasami realizacja niektórych pomysłów i strategii nie wychodzi tak, jak powinna i nie przynosi zysków pieniężnych. Ciężko jest jednak gołym okiem stwierdzić czy zainwestowane fundusze się zwracają. Tylko skuteczna analiza działań marketingowych przy użyciu specjalnie dobranego oprogramowania pozwala sprawdzić, czy podjęte kroki są skuteczne, czy jednak należy je zoptymalizować.

Na rynku jest wiele produktów, które sprawią, że audyty SEO i inne działania marketingowe będą o wiele łatwiejsze do monitorowania. Dostępne są darmowe, proste w obsłudze aplikacje, a także profesjonalne i zaawansowane programy komputerowe, których cena może sięgać kilku tysięcy złotych. Nie ważne, jakie narzędzie zostanie użyte, informacje zwrotne będą na wagę złota.

Mogą Ci się także spodobać:
Zarządzanie lojalnością klienta – jakie narzędzia i metody stosować, aby klient wracał?

Pozyskanie nowych klientów to jedno, ale utrzymanie ich na dłuższą metę to zadanie równie istotne. Dowiedz się, j

Ręce trzymające facebookowego like w powietrzu
Customer experience, czyli jak poprawić doświadczenie klienta w naszej firmie?

Doświadczenie klienta, czyli customer experience, to stosunkowo nowy obszar, na którym konkurują firmy. Działania w