Czym jest tożsamość marki?
Tożsamość marki jest pojęciem bardzo często mylonym z wizerunkiem. Warto więc mieć na uwadze, że nazwy te nie są synonimiczne. Mimo odrębności nie da się ukryć, że jedna kwestia wynika z drugiej. To połączenie jest istotne w budowaniu obu elementów. Dlaczego opłaca się inwestować w tożsamość marki? Jak wpływa ona na wizerunek firmy? Poznaj odpowiedzi na te nurtujące pytania i dowiedz się, jak możesz wyróżnić swoją firmę na zatłoczonym rynku.
Jak działa tożsamość marki?
Obecnie każde przedsiębiorstwo walczy o to, aby być jeden krok przed swoją konkurencją. Nowoczesne formy reklamy i cały czas pojawiające się kanały komunikacji ciągle napędzają ten wyścig. Z tego powodu ważne są nie tylko wykorzystane środki przekazu, ale także tożsamość marki. Działa ona jak kolorowa flaga, która może skutecznie wyróżnić firmę z tłumu podobnych zakładów. To właśnie ona sprawia, że ludzie kupują produkty właśnie u Ciebie. Co więcej, wracają później po kolejne. Jest to tylko jeden z czynników, dla których warto inwestować w tożsamość marki.
Tożsamość jako DNA marki
Wbrew pozorom na tożsamość nie składa się tylko to, jak dana marka wygląda. Nie chodzi więc tylko o logo i nazwę. Chodzi o wszystkie aspekty, które docelowo składają się na to, w jaki sposób przedsiębiorstwo chce być postrzegane wśród klientów. Dlatego tożsamość jest często opisywana jako DNA marki. Powinna ona wskazywać na korzyści, jakie konsument może zyskać. Ważne jest też przekazanie argumentów, przemawiających za zakupem produktów lub usług z danego sklepu.
Co składa się na tożsamość marki?
Na tożsamość składają się zarówno elementy wizualne, jak i te, których nie da się dostrzec na pierwszy rzut oka. Do tych pierwszych zalicza się głównie logo, charakterystyczną kolorystykę, oryginalny wystrój biura, wygląd opakowań oraz produktów, prezentację materiałów promocyjnych czy też stroje pracowników. Druga część to pewne działania wpływające na pozytywne doświadczenia klientów. Będzie to np. jakość obsługi, kultura organizacyjna lub poczucie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa. Połączenie wszystkich tych elementów pozwala stworzyć DNA marki i pokazać jej indywidualność.
Dlaczego warto inwestować w tożsamość marki?
Wizerunek silnej marki, inwestującej w budowanie swojej tożsamości, wzbudzi bardzo dobre wrażenie wśród odbiorców. Firmy, które nie działają na tym polu, mogą narazić się na utratę wiarygodności, a w konsekwencji także klientów. Jest to jednak tylko jeden z powodów, dla których warto skupić się na złożeniu wyróżniającego się DNA marki. Mocna tożsamość skutkuje też podniesieniem wartości przedsiębiorstwa. Solidne podstawy i bezpieczna pozycja na rynku gwarantuje autorytet wśród klientów. Większe zadowolenie i zaufanie klientów idzie w parze z większymi zyskami. Taka inwestycja przyczynia się więc do objęcia pozycji lidera w swojej branży i przyjęcia statusu marki premium.
Jak zbudować tożsamość marki?
Nie istnieje żaden uniwersalny przewodnik budowania DNA marki. Jest to działanie, które w każdym przypadku wymaga zastanowienia i przemyślanych decyzji. Wprowadzanie pomysłów w życie musi być kontrolowane. Obserwowanie tego, jak odbiorcy reagują na zmiany, pozwoli na dokonanie pewnych korekt, jeśli zajdzie taka potrzeba. Klienci muszą nie tylko poznać markę, ale także zacząć się z nią utożsamiać. Emocjonalna więź z konsumentami sprawi, że Twoja marka nie będzie miała problemów ze sprzedażą produktów. Nadanie firmie kierunku rozwoju jest więc priorytetowym zadaniem.
Jaka jest różnica między tożsamością a wizerunkiem firmy?
Jak zostało wcześniej wspomniane, nie należy mylić tożsamości marki z jej wizerunkiem, który jest tylko obrazem wytworzonym przez odbiorców. Tzw. DNA marki jest z kolei docelową wizją tego, jak przedsiębiorstwo chce być postrzegane. Ta samoświadomość jest kluczem do kształtowania tego, co potencjalni klienci mają zobaczyć w produktach oraz co mogą zyskać na skorzystaniu z proponowanych usług. Niezmiernie istotna jest więc spójność między tożsamością a wizerunkiem firmy.
CSR to skrót od społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility). Hasło to oznacza strategię
W świecie online, gdzie każdy komentarz może mieć wpływ na reputację firmy, umiejętne zarządzanie opinią online staje si