Czy warto inwestować w reklamÄ™ internetowÄ…?

wykresy zysków i strat

Obecnie dostÄ™p do sieci ma już praktycznie każda firma i wiÄ™kszość odbiorców. Z tego powodu reklama online zapewnia efektywne sposoby zwiÄ™kszania popularnoÅ›ci marki. Internet daje reklamodawcom ogromny zakres możliwoÅ›ci wyÅ›wietlania różnego typu komunikatów. Rozwój technologii z każdym rokiem przynosi coraz bardziej zaawansowane rozwiÄ…zania. Dlatego warto sprawdzić wszystkie inne zalety tej formy promocji i dowiedzieć siÄ™, czy może Twoja firma potrzebuje reklamy w Internecie.

Reklama internetowa – co to?

Reklama internetowa to strategia marketingowa polegajÄ…ca na wykorzystaniu Internetu do pozyskiwania i zwiÄ™kszania ruchu na stronie internetowej. Ma za zadanie sprawić też, aby informacje marketingowe wyÅ›wietlaÅ‚y siÄ™ odpowiednim osobom. Jest to jeden ze sprawdzonych i skutecznych sposobów na poszerzanie zasiÄ™gów firmy, co skutkuje napÅ‚ywem nowych klientów. Dodatkowo reklama internetowa, w przeciwieÅ„stwie do tradycyjnych noÅ›ników, pozwala na bezpoÅ›rednie powiÄ…zanie ze sprzedażą.

Reklama internetowa – na czym polega?

Zanim reklama w Internecie stanie siÄ™ dla Ciebie chlebem powszednim, warto zaznajomić siÄ™ z kilkoma zasadami. Stosowanie siÄ™ do nich zagwarantuje skuteczność podjÄ™tych dziaÅ‚aÅ„. Na poczÄ…tek dobrym pomysÅ‚em bÄ™dzie poznanie różnych form reklamy, które mogÄ… okazać siÄ™ przydatne. Pozwoli to zaoszczÄ™dzić później czas i pieniÄ…dze. Jednak przede wszystkim pomoże to wybrać odpowiednie kanaÅ‚y dystrybucji. Wiele firm źle ocenia możliwoÅ›ci poszczególnych form i przez to nie dobiera funduszy, które byÅ‚yby w stanie zaspokoić przedstawione potrzeby.

Reklama w wyszukiwarce Google

Jest to jedna z najbardziej popularnych form reklamy w Internecie. Co wiÄ™cej, jest też bardzo skuteczna. Można jÄ… podzielić na dwa segmenty: pÅ‚atny oraz bezpÅ‚atny. Pierwszym bÄ™dÄ… linki sponsorowane (Google Ads). Ten sposób polega na wyÅ›wietlaniu reklam tekstowych, które bÄ™dÄ… zajmować wysokie miejsca w wyszukiwarce, co zwiÄ™ksza szansÄ™ na to, że potencjalni klienci odwiedzÄ… stronÄ™. PÅ‚atność za takie dziaÅ‚anie jest zazwyczaj rozliczana w jednym z trzech modeli:

  • CPC (ang. Cost Per Click) polega na naliczaniu kosztów za klikniÄ™cie,
  • CPM (ang. Cost Per Impressions) obejmuje zapÅ‚acenie okreÅ›lonej kwoty za tysiÄ…c odsÅ‚on,
  • CPA (ang. Cost Per Action) wymaga rozliczenia, gdy zostanie wykonana jakaÅ› akcja np. zakup produktu.

Z kolei bezpÅ‚atna forma reklamy w wyszukiwarce Google jest możliwa za pomocÄ… pozycjonowania strony internetowej. Polega to na używaniu odpowiednich fraz w tworzonych materiaÅ‚ach. Celem takiego dziaÅ‚ania jest sprawienie, aby strona wyÅ›wietlaÅ‚a siÄ™ na jak najwyższej pozycji w wynikach Google. Może to bezpoÅ›rednio przeÅ‚ożyć siÄ™ na zwiÄ™kszenie ruchu. Niestety caÅ‚e SEO (ang. Search Engine Optimization) jest darmowe tylko pozornie. Zazwyczaj konieczne jest zatrudnienie specjalistów, którzy zapewniÄ…, że efekty utrzymajÄ… siÄ™ przez dÅ‚ugi okres.

Inne rodzaje reklam internetowych

PozostaÅ‚e metody promocji w Internecie można w najprostszy sposób podzielić na jawne i niejawne. W przypadku tych pierwszych reklamodawca ma o wiele wiÄ™kszy wpÅ‚yw na wyniki. Taka kampania gwarantuje też wiÄ™kszÄ… kontrolÄ™ nad nagÅ‚ymi zmianami oraz oczywiÅ›cie nad wydatkami. CzÄ™sto charakteryzuje siÄ™ też szybszymi rezultatamiwiÄ™kszym zasiÄ™giem. Do tej kategorii należą wspomniane Google Ads, ale także wiele innych reklam.

  • ArtykuÅ‚y sponsorowane – sprawdzajÄ… siÄ™ one Å›wietnie jako część wiÄ™kszej kampanii. MajÄ… na celu uÅ›wiadomić grupÄ™ docelowÄ… o istnieniu produktu lub o jego nieoczywistych cechach. Zazwyczaj opÅ‚acalna jest inwestycja w całą seriÄ™ artykułów.
  • Banery reklamowe – pozwalajÄ… na kreatywne przedstawienie produktów. Warto pamiÄ™tać, że sieci reklamowe majÄ… okreÅ›lone wymagania dotyczÄ…ce budowy banerów. Ich ogromny zasiÄ™g może być czasem niwelowany przez użytkowników blokujÄ…cych ich dziaÅ‚anie.
  • RTB (ang. Real Time Bidding) – to rozwiÄ…zanie polega na automatycznej aukcji reklam. Użytkownikowi wyÅ›wietla siÄ™ ta z najwiÄ™kszÄ… stawkÄ…. DziaÅ‚a ona bardzo dobrze w przypadku osób, które byÅ‚y na konkretnej stronie, dodaÅ‚y produkt do koszyka, ale nie dokonaÅ‚y zakupu.
  • YouTube – jest to doskonaÅ‚e miejsce do publikacji materiałów reklamowych video. ZwÅ‚aszcza, jeÅ›li docelowÄ… grupÄ… sÄ… mÅ‚odsze osoby.
  • Mailing – jedna z najstarszych metod, która polega na rozsyÅ‚aniu specjalnie przygotowanej wiadomoÅ›ci do zebranej wczeÅ›niej listy adresów mailowych. IstniejÄ… okreÅ›lone przepisy prawne regulujÄ…ce zbieranie takich list.
  • Marketing automation – obejmuje wyÅ›wietlanie komunikatów, które sÄ… dopasowane do zachowania klienta. BÄ™dÄ… to np. specjalne oferty promocyjne dla osób, które już wczeÅ›niej dokonaÅ‚y jakiegoÅ› zakupu.
  • Facebook Ads – pozwala na wybranie konkretnych cech grupy docelowej. DziÄ™ki temu można trafić tylko do osób, które sÄ… odbiorcami danej usÅ‚ugi. Reklama Facebook Ads umożliwia też budowanie spoÅ‚ecznoÅ›ci i Å‚atwÄ… komunikacjÄ™ z użytkownikami.

Z kolei reklama niejawna nie daje internautom jasnego przekazu, że promuje jakieÅ› artykuÅ‚y bÄ…dź usÅ‚ugi. OczywiÅ›cie w wielu przypadkach można w prosty sposób okreÅ›lić, czy dany tekst czy wpis byÅ‚ przygotowany na zlecenie. Jednak dla niedoÅ›wiadczonego użytkownika Internetu taka forma reklamy może być nie do odróżnienia od zwykÅ‚ego artykuÅ‚u czy zdjÄ™cia. Poza pozycjonowaniem stron do tej kategorii zalicza siÄ™ szereg innych metod.

  • Facebook – stworzenie profilu swojej marki na tym portalu spoÅ‚ecznoÅ›ciowym pozwala na zbudowanie silnej spoÅ‚ecznoÅ›ci fanów. Warto jednak przygotować spójnÄ… strategiÄ™, zanim zacznie siÄ™ niekontrolowanie publikować treÅ›ci.
  • Content marketing – jest to forma reklamy, która odbywa siÄ™ poprzez publikacjÄ™ materiałów edukacyjnych czy poradnikowych. ZwiÄ™ksza to wiarygodność marki w oczach swoich klientów.
  • Współpraca z blogerami – czÄ™sto wiąże siÄ™ ze sporymi kosztami, ale pozwala na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców. OczywiÅ›cie warto znaleźć blogera tworzÄ…cego treÅ›ci z tej samej branży, w której znajduje siÄ™ marka.
  • Twitter – to kolejny kanaÅ‚ komunikacji z opcjÄ… zamieszczania reklam. Charakteryzuje siÄ™ bardzo zróżnicowanÄ… strukturÄ… wiekowÄ… użytkowników. Specyfika portalu powoduje, że czÄ™sto najlepszÄ… reklamÄ… jest spontaniczny dialog i komentowanie bieżących wydarzeÅ„.
  • Instagram – głównym atutem tej sieci spoÅ‚ecznoÅ›ciowej jest jej prostota. Grafiki sÄ… znacznie Å‚atwiejsze w odbiorze niż teksty. Nie jest to rozwiÄ…zanie dla każdej branży, ale na pewno warto siÄ™ nad nim zastanowić.
  • Marketing wirusowy – wymaga dobrej strategii i przygotowania. Metoda ta polega na tworzeniu chwytliwych materiałów, które bÄ™dÄ… przesyÅ‚ane dalej przez użytkowników. Lekka i czÄ™sto Å›mieszna treść sprzyja szybkiemu rozprzestrzenianiu siÄ™ reklamy.

Czy reklama w Internecie siÄ™ opÅ‚aca?

Przede wszystkim warto pamiÄ™tać, że wiÄ™kszość potencjalnych klientów korzysta z Internetu. Dlatego w obecnych czasach nie powinieneÅ› rezygnować z reklamy online. PrawdopodobieÅ„stwo znalezienia swojej grupy docelowej jest na tyle wysokie, że taka inwestycja jest już czymÅ› naturalnym w praktycznie każdej firmie. Szybkie znalezienie odpowiedniego klienta skutkuje wzrostem sprzedaży, a także rozpoznawalnoÅ›ci marki. Kampania internetowa może być też Å‚atwo dopasowana do każdego budżetu. WiÄ™kszość sposobów pozwala też na Å‚atwe okreÅ›lenie zwrotu wÅ‚ożonych pieniÄ™dzy. Praktycznie nieograniczone możliwoÅ›ci dziaÅ‚aÅ„ online sprawiajÄ…, że reklama w sieci może być znacznie bardziej opÅ‚acalna od tradycyjnych form.

Ile kosztuje reklama internetowa?

Kwoty, które można przeznaczyć na reklamÄ™ internetowÄ…, charakteryzuje duża rozbieżność. Wynika ona z wielkoÅ›ci obranego celu, grupy docelowej, do której trafić ma reklama, a także tego, gdzie ma być ona wyÅ›wietlana i jak duży ma być jej zasiÄ™g. Dlatego koszt tej formy promocji może wahać siÄ™ od kilkuset do nawet kilkuset tysiÄ™cy zÅ‚otych. Optymalnym rozwiÄ…zaniem jest wygospodarowanie funduszy na każdy typ reklamy, aby sprawdzić, która jest najskuteczniejsza. InnÄ… opcjÄ… jest skorzystanie z pomocy doÅ›wiadczonej firmy marketingowej. Zajmie siÄ™ ona przeprowadzeniem analizy i dobierze strategiÄ™, która bÄ™dzie idealnie dopasowana do Twojej branży.

Mogą Ci się także spodobać:
Osoby spędzające czas przy znaku #
Influencer marketing – czy współpraca z influencerami jest efektywna?

Prowadzisz wÅ‚asnÄ… dziaÅ‚alność i rozważasz współpracÄ™ z influencerami? Zastanawiasz siÄ™, jakie wady i zalety wynikaj

wyłożony plan marketingowy
Marketing 360 – co to takiego?

Obecnie wszyscy znajÄ… podstawowe zaÅ‚ożenia reklamy. WÅ‚aÅ›ciciele różnych przedsiÄ™biorstw muszÄ… interesować siÄ™ tym, jak wypromowaÄ