Agencja reklamowa – jak wybrać najlepszą?

plan marketingowy kartki na tablicy

Podjęcie współpracy z agencją reklamową to na pewno duże wyzwanie dla każdego przedsiębiorstwa. Decyzja przyniesie długotrwałe konsekwencje, dotyczące zarówno produktów, jak i całej marki. Aby efekty były pozytywne, należy zwrócić uwagę na wiele czynników. Dlatego warto poważnie zastanowić się nad rodzajem agencji, a także nad jej kompetencjami. Dowiedz się wszystkiego, co konieczne, aby dokonać wyboru, który przyniesie same korzyści Twojej firmie.

Agencja reklamowa – co to?

Pojęcie to dzisiaj nie oznacza już tego samego co kilka lub kilkanaście lat temu. Jest to głównie spowodowane tym, że liczba rodzajów agencji i różnic w ich kompetencjach urosła do tego stopnia, że nazewnictwo musiało zostać znacznie wzbogacone. Mówiąc ogólnie o agencjach, można powiedzieć, że to firmy odpowiedzialne za szeroko pojęte planowanie i realizację całych kampanii reklamowych, a także mniejszych reklam pojedynczych produktów i usług.

Agencja reklamowa – czym się zajmuje?

Jednak w praktyce, tak jak reklama jest mylona z marketingiem, tak agencja reklamowa jest często mylona z agencją marketingową. Reklama jest jedynie częścią marketingu, dlatego takie nazewnictwo często powoduje niejasności co do oferowanych usług. Marketing to z kolei pojęcie, które obejmuje działania związane z reklamą, ale także ze strategią, komunikacją, pozycjonowaniem czy tworzeniem treści. Takim ogólnym terminem jak agencja marketingowa można określić każdą firmę, która:

  • świadczy pełen zakres usług marketingowych,
  • zajmuje się konkretną gałęzią marketingu.

Rodzaje agencji reklamowych

Z powodu opisanych zawiłości agencje zaczęły wprowadzać nowe nazwy, których zadaniem jest ułatwić określenie rodzaju usług. Głównym elementem różniącym poszczególne rodzaje jest dziedzina, w jakiej specjalizuje się konkretna firma. Innym ważnym rozróżnieniem jest podział na agencje niezależne oraz sieciowe. Większość dużych agencji jest częścią międzynarodowych holdingów. W ich przypadku wiele decyzji podejmowanych jest w centralach, które mogą znajdować się w zupełnie innym kraju. Z kolei agencje niezależne są bardziej elastyczne w działaniu i mogą dostosować się pod wymogi klientów.

Tradycyjnym podziałem ze względu na zakres działań agencji jest rozróżnienie:

  • agencji ATL-owych, które zajmują się komunikacją w tzw. starych mediach,
  • agencji BTL-owych, które zajmują się wsparciem w miejscach sprzedaży,
  • agencji interaktywnych, które skupiają się głównie na komunikacji w Internecie.

Podział ten jest jednak na obecne standardy zbyt wąski i nie odzwierciedla sytuacji na rynku. Wiele firm ma znacznie większe kompetencje niż usługi mieszczące się tylko w jednym z podanych obszarów.

Agencja full service

Nazywana także agencją 360, jak sama nazwa wskazuje, oferuje ona pełen zakres usług. Dotyczą one zarówno mediów tradycyjnych, jak i cyfrowych. Największą zaletą tego typu firm jest oczywiście możliwość zrealizowania każdego rodzaju działań w jednym miejscu. Są to zazwyczaj wielkie firmy, zatrudniające szereg ekspertów w wielu dziedzinach.

Należy mieć jednak na uwadze, że poziom usług oferowanych przez tego rodzaju agencje może być bardzo zróżnicowany. Dlatego warto zawsze zastanowić się, jaki jest zakres działań, które są priorytetowe. Dobrym sposobem na upewnienie się o zasadności zatrudnienia danej firmy, jest zapoznanie się z wykonanymi projektami.

Agencja kreatywna

Głównym obszarem, w jakim działają agencje kreatywne, jest Internet. Nie zmienia to jednak faktu, że oferują one o wiele szerszy zakres usług. Działają także poza sferą digital marketingu. Zajmują się np. projektowaniem przestrzeni komercyjnych i tworzeniem spójnej identyfikacji marki. Jest to rodzaj agencji, gdzie kreatywność gra pierwsze skrzypce. Jest to idealna opcja dla przedsiębiorstw, które chcą wyróżnić się na tle konkurencji. Przykładowy pakiet proponowany przez agencje kreatywne to:

  • projektowanie graficzne,
  • eksponowanie oferty; dresscode,
  • szeroko pojęty digital marketing,
  • zarządzanie procesami, których doświadcza klient,
  • planowanie i realizacja projektów wnętrz komercyjnych.

Agencja interaktywna

Ten rodzaj agencji specjalizuje się również w marketingu cyfrowym, ale nie ma tak szerokiej oferty działań poza Internetem. Są to jednak firmy, które prawdopodobnie mają najlepszych specjalistów w dziedzinie digital marketingu. Jest to najlepsza opcja dla organizacji starających się dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców w Internecie. Agencja interaktywna będzie w stanie tego dokonać bez problemów. Przykładowe działania, które wchodzą w kompleksową obsługę to:

  • zarządzanie mediami społecznościowymi,
  • e-mail marketing,
  • influencer marketing,
  • SEO/SEM,
  • tworzenie stron, sklepów i aplikacji.

Agencja public relations (PR)

Ten typ agencji działa zarówno w Internecie, jak i poza nim. Głównym zadaniem w tym przypadku jest dbanie o wizerunek publiczny firmy, a także produktów. Dlatego są to agencje, których usługi skierowanie są głównie do firm, które chcą poprawić świadomość ich marki lub naprawić swój wizerunek wśród klientów. Do działań, które pozwalają osiągnąć widoczne efekty, należą:

  • copywriting,
  • organizacja różnych eventów i konferencji prasowych,
  • dbanie o relacje z mediami,
  • prowadzenie profili w mediach społecznościowych,
  • współpraca z blogerami i influencerami.

Agencja SEM/SEO/Adwords

W wypadku tych agencji warto zapoznać się z rozwinięciem skrótów oraz ich objaśnieniem. SEM (Search Engine Marketing) to działania sprowadzające więcej aktywności na konkretną witrynę z wyszukiwarki. SEO (Search Engine Optimization) opisuje z kolei działania optymalizujące strony internetowe pod kątem wyszukiwarek. Ma to na celu ściągać na daną stronę użytkowników bez konieczności zapłaty za reklamę. Google Ads (Adwords) to jeden z najbardziej popularnych systemów reklamowych. Umożliwia on zamieszczenie reklam PPC w wyszukiwarce i sieci Google. Model PPC (pay-per-click) polega na płatności dopiero po kliknięciu reklamy.

Głównym zajęciem tego typu agencji będzie więc budowanie widoczności marki w Internecie. Jest to idealny rodzaj usług dla firm, które chcą zapewnić sobie ciągły przypływ nowych klientów. W zakres działań wchodzą w tym wypadku m.in.: analiza ruchu i konwersji, płatna promocja czy optymalizacja treści.

Agencja brandingowa

Jeśli Twoim celem jest stworzenie niepowtarzalnej marki lub przeprowadzenie rebrandingu, ten rodzaj agencji będzie najlepszym wyborem. W kompetencjach specjalistów od brandingu jest przeprowadzanie badań rynkowych w celu zrozumienia konkurencji na danym rynku. Dzięki temu wizerunek firmy będzie oryginalny i spójnie zaplanowany. Pozwoli to z sukcesem wprowadzić nowy produkt lub usługę na rynek. Zakres usług tych agencji obejmuje m.in.:

  • projektowanie logotypów,
  • opracowywanie nazw marek,
  • identyfikację graficzną,
  • projektowanie opakowań,
  • badania i analizy rynku.

Agencja content marketingowa

Inaczej nazywana agencją contentową. Firmy o tej charakterystyce zajmują się strategią, tworzeniem, a także dystrybucją treści. Są one zazwyczaj biegłe w jednej branży, którą stale obsługują (np. moda lub branża beauty). Obecność w tylko jednej gałęzi rynku może spowodować mniejszą efektywność w momencie wyjścia poza określony schemat. Przy wyborze takiej agencji warto więc spojrzeć na portfolio. Kompetencje tego rodzaju zespołów obejmują:

  • social media marketing,
  • SEO,
  • planowanie strategii contentowej,
  • tworzenie różnego typu treści,
  • dystrybucję i promocję treści.

Agencja social media

Jak sama nazwa wskazuje, ten rodzaj agencji specjalizuje się w obsłudze portali społecznościowych danej marki. W szeregach tych firm znajdują się specjaliści od jednej, wybranej platformy lub wielu różnych. Współpraca z takim zespołem ludzi jest oczywiście świetnym wyborem dla przedsiębiorstw, które mają określone cele do osiągnięcia w zakresie działalności w mediach społecznościowych. Agencja social media zrealizuje te wymagania poprzez m.in.:

  • stworzenie strategii obecności firmy w mediach,
  • prowadzenie kampanii reklamowych,
  • tworzenie postów o różnej formie,
  • organizację konkursów,
  • komunikację z fanami/klientami.

Agencja eventowa

Ich głównym zajęciem jest planowanie i organizacja różnych wydarzeń i uroczystości firmowych. Te agencje podejmują współpracę z każdym rodzajem klientów. Zadbają o całą oprawę i wyposażenie eventów takich jak targi czy wyjazdy integracyjne. Zapewnią hostessy, techników, prelegentów, a także nocleg i transport dla uczestników. Jeśli Twoja firma opiera się na dobrym kontakcie z dostawcami, wykonawcami czy innymi partnerami biznesowymi, zatrudnienie agencji eventowej może być strzałem w dziesiątkę.

Najlepsza agencja reklamowa

Wybranie najlepszej agencji w dużej mierze zależy od prowadzonego biznesu. Opisy wyżej wymienionych rodzajów powinny być bardzo pomocne w dopasowaniu konkretnych działań do Twoich potrzeb. Jeśli już wiesz, czego potrzebujesz, wybór odpowiedniego zespołu specjalistów nie powinien stanowić problemu. Dzięki prężnemu rozwojowi branży, na rynku działają firmy, które spełnią nawet najbardziej specyficzne wymagania.

Agencja reklamowa – czy warto?

Żadna osoba w pojedynkę nie jest w stanie nadążyć za zmianami, jakie zachodzą w branży marketingu czy reklamy. Agencje to grupy ludzi, którzy zajmują się obserwacją rynku nieustannie. Wiedzą jak odpowiedzieć na jego aktualne potrzeby i mogą pomóc się w nim odnaleźć. Dlatego nawiązanie współpracy z jedną z nich może okazać się bardzo opłacalne. Zagwarantuje to wymierne korzyści w postaci przypływu klientów, ale także pozwoli zaoszczędzić czas, który zostałby poświęcony na nawigowanie w rynkowym gąszczu.

Mogą Ci się także spodobać:
Osoby spędzające czas przy znaku #
Trendwatching – jak go wykorzystać w marketingu swojej firmy?

Obecnie projektowanie nowych produktów i usług opiera się coraz bardziej na analizie i prognozowaniu trendów. Trendwatchi

Small Business
Small business — jak zadbać o reklamę?

Prowadzisz mały biznes i zastanawiasz się, w jaki sposób możesz reklamować swoją działalność. Chcesz poznać najlepsze ro