Czym jest content marketing?
Materiały firmowe są niesamowicie ważną częścią promocji przedsiębiorstwa. Jeśli mocno angażujesz się w działania reklamowe, ale ciągle nie przynoszą one efektów, to problem może tkwić właśnie w udostępnianych treściach. Tworzone artykuły, filmy, infografiki i prowadzone w sposób regularny social media mogą zaoferować wiele korzyści. Aby publikowane materiały były interesujące, warto zaznajomić się z tym, czym jest content marketing, zwany również marketingiem treści. Wiedza o najważniejszych aspektach tej dziedziny może znacznie poszerzyć horyzonty i pozytywnie wpłynąć na proces zdobywania klientów. Sprawdź kilka wskazówek, które pomogą rozwinąć Twoją firmę.
Jak przyciągnąć klientów?
Głównym celem działań z zakresu content marketingu jest pozyskanie jak największego grona stałych klientów. Z tego powodu w ramach kampanii promocyjnej warto publikować treści dla określonej części potencjalnych konsumentów, czyli grupy odbiorców. Skupienie się na właściwym segmencie umożliwi najlepsze przełożenie zainwestowanych środków na rozpoznawalność marki oraz ruch na stronie internetowej i social mediach. Marketing treści nie jest więc jednorazowym działaniem, które ma przekazać pewien komunikat. Jest to złożone przedsięwzięcie, które ma doprowadzić do zbudowania i utrzymania intensywnych relacji z klientami, którzy będą emocjonalnie związani z danym przedsiębiorstwem. Cały proces można podzielić na trzy główne etapy:
- tworzenie i rozpowszechnianie angażujących dla klienta treści,
- skupienie działań na konkretnej grupie odbiorców, aby przyciągnąć ich uwagę,
- budowanie przywiązania do marki w wybranej grupie klientów.
Content marketing — różne metody zdobywania klientów
Tworzone treści wykorzystywane do działań promocyjnych mogą przybierać rozmaite formy. Przede wszystkim warto pamiętać, że materiały niekoniecznie muszą być pisane. Formy wizualne takie jak zdjęcia, GIF-y, infografiki czy prezentacje multimedialne mogą znacznie przyczynić się do rozwoju wizerunku marki. Prowadzone na wysokim poziomie content marketing i social media wymagają korzystania z różnych metod komunikacji. Taka strategia udostępniania treści zapewnia zainteresowanie większego grona odbiorców. Urozmaicony przekaz sprawia, że ciekawość klientów nie spada z czasem.
Dobrym pomysłem jest dobranie odpowiedniego sposobu reklamy do prowadzonej przez Ciebie działalności. Dzięki temu publikowane treści będą bardziej naturalne, co przyczyni się do wzrostu zaufania do marki. Lista skutecznych metod jest naprawdę długa. Oprócz wymienionych wcześniej form wizualnych content marketing może opierać się na blogu, newsletterach, podcastach, artykułach, e-mailach i social mediach.
Content marketing i SEO — co mają wspólnego?
Wbrew pozorom marketing treści jest ściśle połączony z optymalizacją witryn dla wyszukiwarek internetowych. Jakość materiałów jest bardzo ważnym czynnikiem rankingowym, wpływającym na pozycjonowanie stron. Odpowiednio skonstruowane materiały mogą bezpośrednio przyczynić się do zwiększenia widoczności marki. Działania, które łączą content marketing i SEO są dosyć skomplikowane i czasochłonne, ale mogą przynieść naprawdę zadowalające efekty. Optymalizacji poddane mogą zostać praktycznie każdego rodzaju treści:
- materiały pisane — artykuły sponsorowane i blogowe, opisy produktów oraz usług czy też inne teksty zamieszczane na stronie firmowej,
- elementy wizualne — grafiki, infografiki, GIF-y czy filmy z odpowiednim opisem,
- content interaktywny — quizy, czaty na żywo, sondy oraz wielowymiarowe zdjęcia i filmy, które zaangażują klientów.
Content marketing a marketing wirusowy
Zadaniem marketingu wirusowego jest stworzenie pewnego rodzaju łańcuszka informacji. Głównym celem jest to, aby odbiorcy samodzielnie przekazywali dalej treści reklamujące konkretną markę, usługę lub produkt. Skuteczność takiej formy promocji jest bardzo wysoka, gdyż opiera się ona na rekomendacjach bliskich sobie osób. Tego typu przekaz staje się automatycznie bardziej wiarygodny. Na podobnej zasadzie działają content marketing i social media. W tym przypadku pomijani są znajomi czy rodzina, którzy rozpowszechniają informację. Cel pozostaje jednak ten sam — zbudowanie silnej marki przez sieć jakościowych kanałów komunikacji. Specjaliści od tworzenia materiałów reklamowych publikują treści, które są wartościowe dla klientów. W ten sposób nakłaniają ich do skorzystania z produktów danej firmy. Im lepsze artykuły, zdjęcia czy infografiki, tym większe są szanse na to, że zostaną one rozprzestrzenione.
Zakres content marketingu
Na skuteczność content marketingu wpływa wiele elementów i detali. Znaczenie ma długość akapitów w artykułach, obecność konkretnych wyrażeń i słów kluczowych czy miejsce publikacji treści. Dostosowanie tych wąskich zagadnień w taki sposób, aby utworzyły spójną całość, wymaga wnikliwych analiz. Do podstawowych działań, które ułatwiają opracowanie strategii promocji marki, należą:
- analiza pod względem zakupu treści w mediach,
- optymalizacja artykułów pod względem SEO,
- planowanie terminów publikacji materiałów,
- audyt działań content marketingowych zarówno Twojej marki, jak i konkurencji,
- analiza content gap.
Dystrybucja treści — strategia w content marketingu
Strategia content marketingowa musi zawierać przemyślany plan publikowania przygotowanych treści. Samo stworzenie materiałów nie przyczyni się do zdobywania klientów. Dobra dystrybucja zapewni, że Twój artykuł, video lub infografika dotrze do naprawdę dużego grona odbiorców. Do rozpowszechniania mogą służyć różne kanały komunikacji i social media. Najczęściej skuteczne okazuje się rozłożenie treści na kilka środków przekazu.
- Owned media — kanały własne takie jak social media, firmowa strona internetowa, blog czy newsletter.
- Paid media — kanały opłacane, gdzie publikuje się tzw. artykuły sponsorowane.
- Earned media — przekazy generowane przez odbiorców.
Jakie korzyści oferuje content marketing?
Istnieje kilka najważniejszych efektów content marketingu, które wskazują na to, że warto podejmować się tworzenia interesujących treści. Głównym celem jest oczywiście zaangażowanie odbiorców, a w konsekwencji przyciąganie coraz większej uwagi do swojej marki. Jeśli uda się to osiągnąć, to skutkiem będzie wzrost sprzedaży oraz pozyskanie nowych, stałych klientów, którzy regularnie będą kupować produkty lub korzystać z usług. W ten sposób buduje się wizerunek przedsiębiorstwa i zwiększa zaufanie. Godne polecenia materiały poszerzają zasięg działania firmy, która jednocześnie zyskuje wizerunek eksperta w swojej branży. Dzięki temu odbiorcy stają się coraz bardziej zaangażowani w komunikację z marką. Korzyści content marketingu są więc długofalowe. Dobrze opracowana strategia ma moc, która może przynieść naprawdę duże zyski dla Twojego przedsiębiorstwa.
Obecnie wszyscy znajÄ… podstawowe zaÅ‚ożenia reklamy. WÅ‚aÅ›ciciele różnych przedsiÄ™biorstw muszÄ… interesować siÄ™ tym, jak wypromowaÄ
CTR (ang. click through rate), czyli współczynnik klikalności, jest istotny dla każdego, kto chce dotrzeć do potencjalnych odbiorc