Influencer marketing – czy współpraca z influencerami jest efektywna?
Prowadzisz własną działalność i rozważasz współpracę z influencerami? Zastanawiasz się, jakie wady i zalety wynikają z takiego rozwiązania marketingowego? Dowiedz się, na czym dokładnie polega influencer marketing i sprawdź, czy sprawdzi się on w przypadku Twojej firmy.
Czym jest influencer marketing?
Influencer marketing to nowoczesna forma marketingu, której zadaniem jest zlecenie pewnych działań reklamowych firmie osobie rozpoznawalnej w internecie. Influencer to bowiem ktoś, kto posiada sporą społeczność w przestrzeni internetowej, a więc szerokie grono odbiorców, obserwatorów lub klientów. Influence z języka angielskiego oznacza wpływ. Biorąc pod uwagę etymologię słowa influencer, można twierdzić, że jest to nikt inny jak osoba, mająca wpływ na większą lub mniejszą liczbę ludzi. Warto pamiętać o tym, by rozróżniać pojęcie influencer od osoby celebryckiej. Celebrytą nazywa się bowiem zazwyczaj kogoś, kto posiada spore grono fanów, osób podziwiających jego twórczość lub dość duży rozgłos. Taka osoba jest rozpoznawalna przez większość społeczeństwa. Influencer to natomiast osoba, która może gromadzić od kilku tysięcy do kilku milionów obserwujących.
Niezależnie od tego, jak duża jest społeczność, osoba influencerska ma na nią dość duży wpływ. Zadaniem influencera jest przede wszystkim tworzenie i publikowanie treści o wybranej przez siebie tematyce. Taki wizerunek trafia przede wszystkim do grona osób zainteresowanych. W influencer marketingu chodzi przede wszystkim o to, aby osoba rozpoznawalna, jaką jest influencer, reklamowała daną firmę, działalność czy społeczność przekazując o niej informacje na swoich kanałach nadawczych. Do najpopularniejszych platform tego rodzaju zalicza się:
- Facebook,
- Instagram,
- Tik-Tok,
- YouTube,
- Blogi,
- Twitch.
Influencer marketing – jakie działania wchodzą w jego zakres?
Wiedza o tym, kim jest influencer oraz na czym polega influencer marketing, pozwala skupić się na konkretnych działaniach, jakie mogą okazać się pomocne w przypadku decyzji o zainwestowaniu w tego rodzaju reklamę.
Marketing obejmujący działania influencerów zazwyczaj jest porównywalny do tzw. reklamy szeptanej, a więc poleceń, które przekazywane są od jednej osoby do kolejnych. Działania, które najczęściej wchodzą w zakres takiej formy promocji firmy to przede wszystkim:
- promowanie produktów na podstawie oceny użytkowania,
- opowiadanie o produktach lub kampaniach na swoich mediach społecznościowych,
- recenzowanie produktów,
- publikowanie zdjęć lub filmów z oznaczeniami firm,
- branie udziału w organizowanych przez markę wydarzeniach,
- udostępnianie informacji o najnowszych kampaniach i produktach,
- zachęcanie do zakupów w formie oferowania dodatkowych zniżek rabatowych.
Influencer marketing to więc wszelkiego rodzaju czynności, w których zakres wchodzi lokowanie produktu oraz samej marki w prowadzonych przez influencerach na ich mediach społecznościowych, oraz innych kanałach nadawczych platformach.
Jakie są wady i zalety influencer marketingu?
Warto pamiętać, że każde działanie marketingowe zarówno niesie za sobą pewne koszty, jak i przynosi wiele korzyści oraz możliwości.
Wady
Najczęściej podkreślaną przez właścicieli firm i marek wadą influencer marketingu są jego koszty oraz możliwość osiągnięcia mało widocznych efektów.
Jeszcze kilkanaście lat temu marketing reklamowy, który proponował influencerom współpracę, nie był tak popularny, jak jest to w czasach dzisiejszych. Ze względu na rozwój internetu oraz mediów społecznościowych opcja ta jednak stała się znacznie bardziej dostępną, a to automatycznie związało się z podniesieniem jej kosztów. Należy pamiętać, że do osiągnięcia satysfakcjonujących wyników z influencer marketingu konieczne jest nie tylko zatrudnienie osoby rozpoznawalnej, ale również umiejętne dobranie tematyki, w jakiej się ona porusza, tak aby była ona dostosowana do danej branży. Należy także pamiętać o stworzeniu całego planu marketingowego, który obejmuje sposób promocji marki przez influencera, terminy, częstotliwość oraz koszty, jakie należy w związku z tym ponieść w firmie. Zazwyczaj przygotowanie strategii wymaga sporo czasu, zwłaszcza osobom, które na co dzień się tym nie zajmują.
W momencie, gdy współpraca z influencerem nie będzie dokładnie zaplanowana, może się zdarzyć, że nie przyniesie ona satysfakcjonujących rezultatów. W efekcie właściciel firmy poniesie pewne koszty, a sytuacja związana z rozpoznawalnością jego marki się nie zmieni.
Zalety
Influencerzy to obecnie bardzo wpływowe osoby, które codziennie w dużej mierze wpływają na decyzje zakupowe wielu odbiorców internetowych. Decydując się na marketing oparty na współpracy z nimi, można zyskać bardzo wiele, w tym między innymi:
- zwiększenie sprzedaży produktów,
- intensyfikacja rozpoznawalności marki,
- zbudowanie większego grona odbiorców,
- nawiązanie satysfakcjonujących relacji biznesowych,
- dotarcie do nowego grona potencjalnych klientów,
- zwiększenie autentyczności firmy,
- zbudowanie wokół produktu prestiżu i uznania.
Ogromną zaletą influencer marketingu jest również jego dostępność. Obecnie na rynku internetowym istnieje mnóstwo twórców, których działania i treści docierają do miliona innych osób.
Jak prowadzić influencer marketing?
Sporą zagwozdką dla wielu przedsiębiorców jest wdrożenie działań z zakresu influencer marketingu. Warto zaznaczyć, że tego rodzaju działalnością zajmują się zazwyczaj profesjonaliści, którzy oferując swoje usługi, pomagają w całym procesie wdrażania tego rodzaju formy reklamy. Do zadań, jakie wchodzą w zakres marketingu opartego na współpracy z influencerami, można zaliczyć:
- przygotowanie planu i strategii marketingowej,
- stworzenie profilu potencjalnego odbiorcy,
- przygotowanie listy influencerów obracających się w podobnej branży lub tworzących treści, mogące przyciągać odbiorców potencjalnie zainteresowanych działaniami marki,
- wybranie influencerów do współpracy,
- przygotowanie wiadomości oraz sposobu nawiązania kontaktu z influencerem,
- stworzenie planu działania we współpracy z influencerem,
- przygotowanie budżetu przeznaczonego na influencer marketing,
- regularne monitorowanie efektów współpracy z influencerem,
- dbanie o stały kontakt z wybranymi influencerami.
Tak naprawdę każde działanie zajmuje sporo czasu ze względu na liczbę czynności, jakie wchodzą w zakres każdego zadania. Przykładowo kontakt z influencerem wymaga nie tylko przygotowania z nim wspólnej strategii działania, ale również dbanie o jego komfort w trakcie współpracy. Tworzenie budżetu to natomiast ocena, jaką kwotę dana firma może przeznaczyć na marketing i jaką jej część przeznaczona będzie na poszczególne działania (zniżki dla klientów, korzyści finansowe lub barterowe dla influencera, przygotowanie oraz wysyłka produktów, stworzenie grafik).
Warto pamiętać o tym, aby każda współpraca z influencerem była zabezpieczona odpowiednio skonstruowaną umową. Najczęściej przygotowaniem takiego dokumentu zajmują się specjaliści z branży marketingu, jeśli jednak w danej firmie właściciel nie zdecyduje się na współpracę z profesjonalistami, to może on skorzystać z doradztwa biznesowego lub księgowego.
Media społecznościowe cieszą się cały czas rosnącą popularnością. Z tego powodu potencjał sprzedażowy na tego typu port
Zależy Ci na tym, aby ze swoimi treściami, produktami lub usługami docierać do jak największej liczby osób? Zastan