Czym jest neuromarketing?

Ilustracja człowieka otwierającego mózg kluczem do neuromarketingu

Marketing to coraz popularniejszy obszar działania, który umożliwia poszerzanie grupy klientów i zachęcanie ich do skorzystania z oferty produktów i usług. Jedną z działek w tej dziedzinie jest neuromarketing. Dowiedz się, czym on jest oraz na czym dokładnie polega.

Neuromarketing – czym jest?

Neuromarketing to szereg działań, który wiąże się z wykorzystywaniem badań psychologicznych oraz psychofizjologicznych w obszarze marketingu. Najczęściej dzięki niemu możliwe jest zebranie różnego rodzaju bazy danych na temat zachowań i preferencji potencjalnych klientów. Taka podstawa jest fundamentem do tworzenia ofert kierowanych do osób, które mogą być zainteresowane daną usługą. Neuromarketing jest narzędziem ułatwiających zrozumienie bodźców marketingowych, dlatego decyduje się na niego coraz większa liczba sprzedawców i przedsiębiorców. Dzięki niemu możliwe jest bowiem wpływanie na optymalne i lepsze decyzje biznesowe, które powodują wzrost sprzedaży.

Na czym polega neuromarketing?

Naukowcy twierdzą, że ludzka podświadomość jest jednym z ważniejszych obszarów, w których zachodzą procesy myślowe. Ta teoria była podstawą do postawienia tezy, że badanie aktywności poszczególnych obszarów mózgu pozwala na analizę postępowań zakupowych klientów. Tak powstał neuromarketing. Najczęściej bazuje on na obserwacji i analizie tego, w jaki sposób klienci reagują na przypływające do nich bodźce reklamowe. To natomiast ułatwia dostosowywanie ofert pod określoną grupę odbiorców. Każdy obszar mózgu jest odpowiedzialny za inną emocję i obszar psychofunkcjonowania:

  • kora oczodołowa – pragnienie posiadania,
  • brzuszne prążkowie – układ nagrody,
  • kora tylnego zakrętu obręczy – konflikt,
  • ciało migdałowate – wyzwanie lub zagrożenie,
  • jądro półleżące – przyjemność,
  • kora przedczołowa – samoocena.

Do czego służy neuromarketing?

Jak wspomniano wcześniej, bazując na wiedzy neurologicznej, możliwe jest skierowanie odpowiednich działań do potencjalnych klientów. Obserwacja zachowań i reakcji mózgu oraz przeprowadzanie badań w tym obszarze umożliwia między innymi:

  • dostosowywanie ofert pod potrzeby klientów,
  • ocenę przydatności produktów i usług,
  • sprawdzenie atrakcyjności oferty,
  • weryfikację marki pod względem przydatności jej identyfikacji,
  • testowanie wzrostu cen przy jednoczesnej obserwacji chęci i potrzeby zakupu produktów/usług przez klientów.

Jak wyglądają badania neuromarketingowe?

Neuromarketing polega na obrazowaniu neurometrycznym i biometrycznym. Dwa te obszary odnoszą się do reakcji człowieka na poszczególne bodźce. Pierwszy rodzaj bazuje na reakcjach mózgu, drugi na pomiarach fizjologicznych. W trakcie badań wykorzystuje się różnego rodzaju techniki neuromarketingowe. Większość z nich wykorzystuje innowacyjne urządzenia umożliwiające obrazowania. Najczęściej są to:

  • EEG, czyli elektroencefalografia – umożliwia obserwację zmian zachodzących w neuronach kory mózgowej przy jednoczesnym wykonywaniu określonych zadań i czynności,
  • eyetracking – związany z obserwacją ruchu gałek ocznych szukających bodźców istotnych i ważnych dla klienta,
  • GSR – reakcja skórno-galwaniczna, która mierzy zmiany oporu elektrycznego skóry poprzez obecność wydzielanego potu.

Neuromarketing – jakie są jego zalety i czy warto z niego korzystać?

Mimo rosnącej popularności neuromarketingu jest to wciąż obszar nieznany i budzący pewnego rodzaju obawy co do skuteczności działania. Ze względu na to niektóre firmy obawiają się kosztu związanego z przeprowadzaniem badań neuromarketingowych, biorąc pod uwagę  niepewność skuteczności efektów. Trzeba jednak wiedzieć, że sporo popularnych i znanych marek i firm decyduje się na takie działania, co znacznie poprawia ich wizerunek na rynku. Metody neuromarketingu mogą być bardzo przydatne w zakresie ulepszania swoich celów biznesowych, co z kolei znacznie przekłada się na zyski finansowe.

Aby neuromarketing był opłacalny, konieczne jest zainwestowanie w prawidłowo i odpowiednio przygotowane badanie. Konieczne jest założenie dobrych tez oraz umiejętność przełożenia ich na stworzone badanie. Jeśli jednak wszystko zostanie przeprowadzone w profesjonalny sposób, możliwe jest przekonanie i zachęcenie klientów do zakupu produktu, pogłębienie relacji z potencjalnymi zainteresowanymi, a także ocena skuteczności wprowadzanych decyzji i strategii biznesowych.

Mimo tego, iż badania neuromarketingowe są dość skomplikowane, to nie wymagają one dużej grupy badawczej. Wystarczy niewielu konsumentów do wyciągnięcia miarodajnych wniosków. Jeśli chce się wdrożyć badania z tego obszaru w swojej firmie, to warto rozpocząć przygodę z eyetrackerem oraz EEG służącym do rozpoznawania emocji. Ich koszty są znacznie mniejsze niż w przypadku rezonansu magnetycznego, a efekty są równie satysfakcjonujące.

Mogą Ci się także spodobać:
Projektowanie strony internetowej na laptopie
UX writing – czym jest i jak go wykorzystywać?

Temat UX writingu przez długi czas był nieznany i pomijany w dyskusjach o marketingu. Obecnie zyskuje na popularn

Jak kolory i typografia wpływają na sukces Twojej strony internetowej

Wstęp do psychologii kolorów i typografii w projektowaniu stron internetowych Odbiór wizualny strony internetowej ma