Newsletter – czy warto budować listę mailingową?
Jeśli prowadzisz własną działalność, to doskonale wiesz, jak ważne jest uzyskanie odpowiedniej grupy odbiorców. Istotne jest jednak nie tylko uzyskanie poszczególnych kontaktów, ale również zatrzymanie zdobytej bazy odbiorców. Najczęściej robi się to poprzez utrzymanie z nimi regularnego kontaktu. Taki jest cel wysyłania newsletterów. Dowiedz się, jak zdobyć potencjalnych klientów i o czym pamiętać w trakcie wysyłki maili.
Jak zrobić newsletter? Zacznijmy od definicji
Newsletter powstał po to, by różnego rodzaju firmy mogły wysyłać wiadomości do swoich potencjalnych klientów. Jest on pisany w formie e-maila. Dzięki tego rodzaju formie komunikacji można trafić do większej grupy odbiorców, która z kolei może przełożyć się na zyski lub zwiększenie popularności danej działalności.
Treść newslettera powinna jednak skupiać się na budowaniu relacji i podtrzymywaniu komunikacji z drugą stroną. Wraz z otrzymaniem newslettera klienci mają bowiem poczuć się zaopiekowani, a nie atakowani reklamami czy promocjami. Dobrze więc, jeśli temat wiadomości oraz najważniejsze informacje w niej zawarte są odpowiednio sformułowane. Dobry newsletter to jednak nie tylko treść wysyłanej wiadomości, ale również poprawna i przyciągająca uwagę oprawa graficzna. Do tworzenia newslettera bardzo często angażuje się profesjonalistów. Trzeba bowiem wiedzieć, jakich narzędzi warto użyć w celu zainteresowania danych użytkowników.
Jaki jest cel wysyłania newsletterów?
Jak wspomniano wcześniej, wiele firm wysyła newsletter w celu dotarcia do jak największej grupy docelowej. Poza głównym przeznaczeniem tego rodzaju komunikacji wyróżnić można jeszcze kilka innych, bardziej szczegółowych.
- Promocja strony internetowej – dobry temat wiadomości potrafi wypromować inne portale społecznościowe danej firmy. Dzięki temu możliwe jest zachęcenie odbiorców do odwiedzenia strony internetowej, na której znajdują się produkty lub ogólny opis działalności.
- Poszerzenie grupy klientów – w wysyłce newslettera najważniejszy jest jego odbiór. Jeśli mail jest atrakcyjny, to może on być przesyłany przez użytkowników dalej. Dzięki temu metodą organiczną można poszerzyć grono swoich potencjalnych klientów.
- Informowanie o nowościach – celem e-mail marketingu jest to, aby odbiorcy otrzymywali wiadomości informujące o wszelkich nowościach czy promocjach. Warto pamiętać o tym, aby bazę odbiorców newslettera wyróżnić od innych klientów (np. w postaci większego rabatu dostępnego tylko dla nich).
- Budowanie relacji z odbiorcami – regularnie wysyłany newsletter może przyczynić się do stworzenia więzi z klientami. Dzięki temu można dostosowywać ofertę i polepszać ją o zebrany od nich feedback. W takim przypadku w treści wiadomości powinny znaleźć się różnego rodzaju działania, które umożliwiają interakcję z jego odbiorcami.
O czym należy pamiętać, tworząc newsletter?
Wybranie grupy docelowej
Aby zrobić newsletter, który przyciągnie uwagę klientów, dobrze, jest się zastanowić, do jakiej grupy odbiorców chce się trafić. Od tego bowiem zależy, jaką treść będzie miała dana wiadomość oraz o czym będzie ona informowała. Warto pamiętać, aby sposób komunikacji był dostosowany do charakterystyki odbiorców np. ich wieku czy zainteresowań.
Określenie celu newslettera
Tworząc newsletter, należy przede wszystkim zastanowić się, jaki dokładnie będzie jego cel. Jak wspomniano wcześniej, może być ich kilka, jednak główne przeznaczenie wiadomości powinno być w treści maila w widoczny sposób wyróżnione.
Wybranie programu do e-mail marketingu
Aby zrobić dobry newsletter, warto korzystać z wysokiej jakości narzędzi. Istnieje kilka programów, jednak należy wybrać ten, który pozwala na przygotowanie możliwie najbardziej atrakcyjnej wiadomości. W przypadku otrzymywania newslettera odbiorca zwraca bowiem uwagę na jego wysoką jakość, a tę uzyskuje się dzięki odpowiednim narzędziom.
Sprawdzenie, jakie są potencjalne tematy newsletterów. Wybranie najlepszego
Aby zrobić newsletter, który przyciągnie uwagę klienta od innych wiadomości, należy zadbać o jego tytuł. Możesz wziąć pod uwagę to, do jakiej grupy odbiorców chcesz trafić i w ten sposób stworzyć chwytliwą treść, która pojawi się na samym początku wiadomości.
Ustalenie, jaka powinna być treść wysyłanej wiadomości
Nie ma wątpliwości co do tego, że aby zrobić dobry newsletter, należy przykuć dużo uwagi do jego treści. Liczy się nie tylko dobry temat wiadomości, ale przede wszystkim to, jakie informacje się w niej znajdą. Mail powinien być napisany prostym językiem. Nie należy również zapominać o poprawnej pisowni.
Przygotowanie oprawy graficznej
Tworząc e-mail, należy pamiętać, aby poza treścią informującą o danym temacie, w wiadomości znalazły się przyciągające uwagę grafiki lub zdjęcia. Można spotkać również newslettery wysyłane bez oprawy wizualnej, jednak w takich przypadkach są one zazwyczaj bardzo krótkie i treściwe.
CTA – call to action
Aby zrobić dobry newsletter, należy umieścić w nim tzw. CTA (z angielskiego call to action). Są to wszelkiego rodzaju treści lub przyciski, które umożliwiają odbiorcy integrację z nadawcą. CTA może przybrać postać informacji zachęcającej do odwiedzenia sklepu internetowego, skorzystania z promocji lub też istnieć bezpośrednio jako przycisk, kierujący do danej witryny.
Podjęcie decyzji o tym, jak często wysyłać wiadomości
Tworząc newsletter, pamiętaj o tym, że ważne są nie tylko jego wygląd czy treść, ale i odpowiednia częstotliwość jego wysyłania. Nie należy zasypywać odbiorców wiadomościami, gdyż w takim przypadku mogą oni zrezygnować z ich odbierania lub traktować maile jako spam. Regularnie wysyłany newsletter może natomiast sprawić, że klient często będzie pamiętał o firmie, a co za tym idzie, korzystał z jej usług i propozycji.
W obecnych czasach Internet jest jednym z podstawowych narzędzi do komunikacji, rozrywki, a także reklamy. Wiele firm
Marketing nie polega na tym, że firmy oferujÄ… swoje produkty wszystkim. Aby odnieść na rynku sukces, należy dotrzeÄ