Newsletter – czy warto budować listÄ™ mailingowÄ…?

Ilustracja kobiety odbierajÄ…cej list ze skrzynki

JeÅ›li prowadzisz wÅ‚asnÄ… dziaÅ‚alność, to doskonale wiesz, jak ważne jest uzyskanie odpowiedniej grupy odbiorców. Istotne jest jednak nie tylko uzyskanie poszczególnych kontaktów, ale również zatrzymanie zdobytej bazy odbiorców. Najczęściej robi siÄ™ to poprzez utrzymanie z nimi regularnego kontaktu. Taki jest cel wysyÅ‚ania newsletterów. Dowiedz siÄ™, jak zdobyć potencjalnych klientów i o czym pamiÄ™tać w trakcie wysyÅ‚ki maili.

Jak zrobić newsletter? Zacznijmy od definicji

Newsletter powstaÅ‚ po to, by różnego rodzaju firmy mogÅ‚y wysyÅ‚ać wiadomoÅ›ci do swoich potencjalnych klientów. Jest on pisany w formie e-maila. DziÄ™ki tego rodzaju formie komunikacji można trafić do wiÄ™kszej grupy odbiorców, która z kolei może przeÅ‚ożyć siÄ™ na zyski lub zwiÄ™kszenie popularnoÅ›ci danej dziaÅ‚alnoÅ›ci.

Treść newslettera powinna jednak skupiać siÄ™ na budowaniu relacji i podtrzymywaniu komunikacji z drugÄ… stronÄ…. Wraz z otrzymaniem newslettera klienci majÄ… bowiem poczuć siÄ™ zaopiekowani, a nie atakowani reklamami czy promocjami. Dobrze wiÄ™c, jeÅ›li temat wiadomoÅ›ci oraz najważniejsze informacje w niej zawarte sÄ… odpowiednio sformuÅ‚owane. Dobry newsletter to jednak nie tylko treść wysyÅ‚anej wiadomoÅ›ci, ale również poprawna i przyciÄ…gajÄ…ca uwagÄ™ oprawa graficzna. Do tworzenia newslettera bardzo czÄ™sto angażuje siÄ™ profesjonalistów. Trzeba bowiem wiedzieć, jakich narzÄ™dzi warto użyć w celu zainteresowania danych użytkowników.

Jaki jest cel wysyłania newsletterów?

Jak wspomniano wczeÅ›niej, wiele firm wysyÅ‚a newsletter w celu dotarcia do jak najwiÄ™kszej grupy docelowej. Poza głównym przeznaczeniem tego rodzaju komunikacji wyróżnić można jeszcze kilka innych, bardziej szczegółowych.

  • Promocja strony internetowej – dobry temat wiadomoÅ›ci potrafi wypromować inne portale spoÅ‚ecznoÅ›ciowe danej firmy. DziÄ™ki temu możliwe jest zachÄ™cenie odbiorców do odwiedzenia strony internetowej, na której znajdujÄ… siÄ™ produkty lub ogólny opis dziaÅ‚alnoÅ›ci.
  • Poszerzenie grupy klientów – w wysyÅ‚ce newslettera najważniejszy jest jego odbiór. JeÅ›li mail jest atrakcyjny, to może on być przesyÅ‚any przez użytkowników dalej. DziÄ™ki temu metodÄ… organicznÄ… można poszerzyć grono swoich potencjalnych klientów.
  • Informowanie o nowoÅ›ciach – celem e-mail marketingu jest to, aby odbiorcy otrzymywali wiadomoÅ›ci informujÄ…ce o wszelkich nowoÅ›ciach czy promocjach. Warto pamiÄ™tać o tym, aby bazÄ™ odbiorców newslettera wyróżnić od innych klientów (np. w postaci wiÄ™kszego rabatu dostÄ™pnego tylko dla nich).
  • Budowanie relacji z odbiorcami – regularnie wysyÅ‚any newsletter może przyczynić siÄ™ do stworzenia wiÄ™zi z klientami. DziÄ™ki temu można dostosowywać ofertÄ™ i polepszać jÄ… o zebrany od nich feedback. W takim przypadku w treÅ›ci wiadomoÅ›ci powinny znaleźć siÄ™ różnego rodzaju dziaÅ‚ania, które umożliwiajÄ… interakcjÄ™ z jego odbiorcami.

O czym należy pamiÄ™tać, tworzÄ…c newsletter?

Wybranie grupy docelowej

Aby zrobić newsletter, który przyciÄ…gnie uwagÄ™ klientów, dobrze, jest siÄ™ zastanowić, do jakiej grupy odbiorców chce siÄ™ trafić. Od tego bowiem zależy, jakÄ… treść bÄ™dzie miaÅ‚a dana wiadomość oraz o czym bÄ™dzie ona informowaÅ‚a. Warto pamiÄ™tać, aby sposób komunikacji byÅ‚ dostosowany do charakterystyki odbiorców np. ich wieku czy zainteresowaÅ„.

Określenie celu newslettera

TworzÄ…c newsletter, należy przede wszystkim zastanowić siÄ™, jaki dokÅ‚adnie bÄ™dzie jego cel. Jak wspomniano wczeÅ›niej, może być ich kilka, jednak główne przeznaczenie wiadomoÅ›ci powinno być w treÅ›ci maila w widoczny sposób wyróżnione.

Wybranie programu do e-mail marketingu

Aby zrobić dobry newsletter, warto korzystać z wysokiej jakoÅ›ci narzÄ™dzi. Istnieje kilka programów, jednak należy wybrać ten, który pozwala na przygotowanie możliwie najbardziej atrakcyjnej wiadomoÅ›ci. W przypadku otrzymywania newslettera odbiorca zwraca bowiem uwagÄ™ na jego wysokÄ… jakość, a tÄ™ uzyskuje siÄ™ dziÄ™ki odpowiednim narzÄ™dziom.

Sprawdzenie, jakie sÄ… potencjalne tematy newsletterów. Wybranie najlepszego

Aby zrobić newsletter, który przyciÄ…gnie uwagÄ™ klienta od innych wiadomoÅ›ci, należy zadbać o jego tytuÅ‚. Możesz wziąć pod uwagÄ™ to, do jakiej grupy odbiorców chcesz trafić i w ten sposób stworzyć chwytliwÄ… treść, która pojawi siÄ™ na samym poczÄ…tku wiadomoÅ›ci.

Ustalenie, jaka powinna być treść wysyłanej wiadomości

Nie ma wÄ…tpliwoÅ›ci co do tego, że aby zrobić dobry newsletter, należy przykuć dużo uwagi do jego treÅ›ci. Liczy siÄ™ nie tylko dobry temat wiadomoÅ›ci, ale przede wszystkim to, jakie informacje siÄ™ w niej znajdÄ…. Mail powinien być napisany prostym jÄ™zykiem. Nie należy również zapominać o poprawnej pisowni.

Przygotowanie oprawy graficznej

TworzÄ…c e-mail, należy pamiÄ™tać, aby poza treÅ›ciÄ… informujÄ…cÄ… o danym temacie, w wiadomoÅ›ci znalazÅ‚y siÄ™ przyciÄ…gajÄ…ce uwagÄ™ grafiki lub zdjÄ™cia. Można spotkać również newslettery wysyÅ‚ane bez oprawy wizualnej, jednak w takich przypadkach sÄ… one zazwyczaj bardzo krótkie i treÅ›ciwe.

CTA – call to action

Aby zrobić dobry newsletter, należy umieÅ›cić w nim tzw. CTA (z angielskiego call to action). SÄ… to wszelkiego rodzaju treÅ›ci lub przyciski, które umożliwiajÄ… odbiorcy integracjÄ™ z nadawcÄ…. CTA może przybrać postać informacji zachÄ™cajÄ…cej do odwiedzenia sklepu internetowego, skorzystania z promocji lub też istnieć bezpoÅ›rednio jako przycisk, kierujÄ…cy do danej witryny.

PodjÄ™cie decyzji o tym, jak czÄ™sto wysyÅ‚ać wiadomoÅ›ci

TworzÄ…c newsletter, pamiÄ™taj o tym, że ważne sÄ… nie tylko jego wyglÄ…d czy treść, ale i odpowiednia czÄ™stotliwość jego wysyÅ‚ania. Nie należy zasypywać odbiorców wiadomoÅ›ciami, gdyż w takim przypadku mogÄ… oni zrezygnować z ich odbierania lub traktować maile jako spam. Regularnie wysyÅ‚any newsletter może natomiast sprawić, że klient czÄ™sto bÄ™dzie pamiÄ™taÅ‚ o firmie, a co za tym idzie, korzystaÅ‚ z jej usÅ‚ug i propozycji.

Mogą Ci się także spodobać:
Ilustracja osób przy dużym smartfonie
Jak zwiÄ™kszyć widoczność firmy w Internecie?

W obecnych czasach Internet jest jednym z podstawowych narzÄ™dzi do komunikacji, rozrywki, a także reklamy. Wiele firm

Ilustracja osób pracujących nad różnymi rzeczami w firmie
Czym jest grupa odbiorców i jak jÄ… okreÅ›lić?

Marketing nie polega na tym, że firmy oferujÄ… swoje produkty wszystkim. Aby odnieść na rynku sukces, należy dotrzeÄ